امنیت، دقت و حفظ حریم خصوصی با رأی گیری الکترونیکی

به همین بهانه قصد داریم فناوری رأی گیری الکترونیکی، تجربیات سایر کشورها در برگزاری انتخابات الکترونیک و نحوه عملکرد دستگاه مخصوص رأی گیری در انتخابات آتی شوراهای اسلامی شهر و روستا را مورد بررسی قرار دهیم.

رأی گیری الکترونیکی

تاریخچه استفاده از سیستم رأی گیری الکترونیکی (Electronic voting system) به دهه 1960 میلادی باز می گردد. در این روش از سیستم کارت پانچ شده در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 1964 استفاده شد. سیستم های جدید رأی گیری اسکن نوری، امکان ثبت رأی در سیستم رایانه ای را برای هر رأی دهنده مجزا فراهم می کنند.

رأی گیری الکترونیکی (e-voting)، فرآیند رأی گیری با استفاده از یک دستگاه الکترونیک است. ثبت نام و احراز هویت رأی دهنده، ثبت رأی با استفاده از دستگاه رأی گیری، رمزگذاری اطلاعات رأی، انتقال اطلاعات به سرور اصلی و ثبت نهایی، مراحل مختلف رأی گیری الکترونیکی را تشکیل می دهند.

امنیت، دقت، صداقت، حفظ حریم خصوصی، قابلیت بازبینی، مقرون به صرفه بودن (کاهش تعداد عوامل درگیر در برگزاری انتخابات)، مقیاس پذیری و پایداری زیست محیطی (عدم استفاده از تعرفه های رأی گیری کاغذی)، از مزایای سیستم رأی گیری الکترونیکی است.

دستگاه رأی گیری الکترونیکی در فیلادلفیا – آوریل 2016 (تصویر: Bloomberg)

 

در کل دو نوع رأی گیری الکترونیکی وجود دارد:

  • رأی گیری الکترونیکی با نظارت مسئولان دولتی انتخابات؛ در این روش، دستگاه های رأی گیری الکترونیکی در شعبات رأی گیری تعبیه شده اند.
  • رأی گیری الکترونیکی از طریق اینترنت؛ در این روش، رأی دهندگان از منزل یا هر محل دیگری بدون نیاز به حضور در شعبات رأی گیری، رأی خود را از طریق اینترنت ثبت می کنند.

دستگاه رأی گیری الکترونیک ضبط مستقیم (DRE) یکی از متداول ترین سیستم های رأی گیری الکترونیک است که در برخی از کشورهای جهان از جمله ایالات متحده، برزیل، ونزوئلا و هند استفاده می شود. اطلاعات آرا در حافظه داخلی دستگاه ذخیره شده و امکان تهیه پرینت از آنها نیز وجود دارد.

سیستم رأی گیری الکترونیک مبتنی بر کاغذ (paper-based voting systems) نیز شامل استفاده از تعرفه های کاغذی است؛ در این روش، مردم رأی خود را بر روی کاغذ می نویسند، اما نتایج آرا به صورت الکترونیکی و توسط دستگاه شمارش می شود. کارت پانچ شده، کارت های نشان گذاری و بعدها، سیستم رأی گیری قلم دیجیتال همگی جزو این سیستم رأی گیری محسوب می شوند.

روش شمارش آرا

در روش شمارش اسکن نوری و الکترومکانیک (Electromechanical and Optical scan counting)، تعرفه های کاغذی رأی شامل کارت پانچ شده و کارت های نشان گذاری به دستگاه مخصوص داده می شود تا فرآیند خواندن و جمع آوری آرا انجام شود.

در روش شمارش الکترونیک ضبط مستقیم (Direct-recording electronic counting) اطلاعات رأی به صورت لحظه ای در سیستم ثبت و برای سرور اصلی ارسال و جمع بندی می شود.

آشنایی با صندوق الکترونیکی اخذ رأی در انتخابات شوراها

به گفته رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات کشور، دستگاه مرتبط با برگزاری انتخابات الکترونیک، یک مانیتور و صفحه کلید دارد که رأی دهنده – پس از احراز هویت شدن و دریافت کارت الکترونیکی اخذ رأی – باید کد سه رقمی داوطلب مورد نظر را بر روی آن وارد کند؛ سپس تصویر و نام داوطلب بر روی مانیتور درج می‌شود.

اگر شهری دارای 7 کرسی شوراها باشد، رأی دهنده می‌تواند کد 7 داوطلب را وارد سیستم کند و چنانچه تمایلی به انتخاب هیچکدام از داوطلبان را نداشته باشد، می‌ تواند دکمه رأی سفید که در صفحه کلید تعبیه شده را فشار دهد.

رأی دهنده، کلید اتمام رأی ‌گیری را فشار می ‌دهد و پرینت رأی از طریق یک محفظه که قابل دسترسی نیست، به نمایش در می‌آید و پس از بریده شدن، در داخل یک صندوق پلاستیکی که در زیر دستگاه قرار دارد، جای می‌گیرد.

این پرینت ها نگه داری می شوند، اما مورد شمارش قرار نمی ‌گیرند و چنانچه داوطلبی تردیدی در فرآیند انتخابات داشته باشد، امکان شمارش آرای کاغذی و مقایسه آن با اطلاعات ذخیره شده در حافظه دستگاه وجود دارد.

 

 

 

 

گزارش: معصومه سوهانی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا