روزجهانی آگاهی از پارکینسون

هدف از برگزاری مراسم روز جهانی پارکینسون حمایت از مبتلایان به این بیماری است. در حقیقت بزرگداشت این روز به افزایش اطلاع رسانی در مورد این بیماری پارکینسون کمک می‌کند و همچنین فرصتی برای تاکید بر انجام تحقیقات بیشتر و اقدامات مناسب درمانی برای کمک به این بیماران است.

روز تولد دکتر «جیمز پارکینسون»، کاشف این بیماری به عنوان روز جهانی پارکینسون انتخاب شده است. دکتر جیمز پارکینسون اولین بار در یکی از آثارش بیماری پارکینسون را تشریح کرد و اظهار داشت: این بیماری موجب بروز حرکت‌های غیرارادی در فرد شده به گونه‌ای که قدرت عضلانی بیمار را تضعیف می‌کند.

این بیماری همان لرزش در وضعیت استراحت است که شیوع آن بیشتر در سنین پیری رخ می‌دهد اما در جوانان هم دیده می‌شود. شیوع پارکینسون در تمام مناطق دنیا یکسان است یعنی درصد شیوع بیماری با تغییر در منطقه خیلی فرق نمی‌کند. به طور کلی این بیماری بر اثر از بین رفتن سلول‌های ترشح کننده ماده‌ای به نام دوپامین که یک انتقال‌دهنده عصبی است، رخ می‌دهد.

این بیماری درمان قطعی ندارد اما داروهایی مثل لوودوپا یا سلژیلین در درمان آن تجویز می‌شود. گاه از جراحی نیز استفاده می‌شود. البته نقش کاردرمانی و فیزیوتراپی در این زمینه بسیار زیاد است زیرا مانع پیشرفت بیماری و محدودیت عملکرد می‌شود.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا