شناسائی فرایند گسترش سلول های سرطانی

تیمی از پژوهشگران بین المللی در مطالعات جدید خود قادر به کشف و شناسائی مکانیزم و عملکرد سلول های سرطانی در فرایند انقال و گسترش از بافت ها و سلول های آلوده به سایر بافت ها و سلول های سالم مجاور خود شده اند . این پروسه در اصطلاح پزشکی با نام متاستاز metastasis شناخته می شود .

این تحقیقات توسط تیمی از متخصصین بین المللی و به سرپرستی  پژوهشگری به نام مانل استللر  Manel Esteller  است که  پژوهش های خود در زمینه  اپیژنیک سرطان و برنامه های زیست شناسی  را در مرکز پژوهشی مطالعات زیست داروئی بلویتگ Bellvitge Biomedical Research Institute انجام می دهد .

در تعریف علمی این فرایند عنوان شده است که  : متاستاز در اصطلاح پزشکی به سرایت سلول های سرطانی از یک بافت به بافت های مجاور گفته می شود . در برخی از سلولهای توموری تعداد اندکی از خصوصیات سلول اولیه تغییر می‌کند و سلول توموری هنوز کم و بیش شبیه سلول اولیه‌ ای است که از آن منشأ گرفته ‌است . تومورهایی که در اثر این سلولها پدید می‌آیند تومورهای خوش‌خیم نامیده می‌شوند . لازم به توضیح است که تومورهای خوش‌ خیم ، گسترش محدودی دارند و تومور، فقط در همان محل سلول اولیه مشاهده می‌شود .

اما در برخی از سلولهای توموری در اثر جهش های بیشتر ، اغلب خصوصیات سلول اولیه تغییر می‌کند . این سلول ها  ، پروتئین هائی  را بیان می‌کنند که در حالت عادی در سلول های نرمال ، بیان نمی‌شوند . همچنین در این سلول ها از بیان برخی از پروتئینها ، جلوگیری می‌شود . این تغییرات در بیان پروتئین های سلولی باعث می‌شود سلول سرطانی ، ارتباط خود را با سلولهای مجاور از دست دهد و با تجزیه ماتریس بین ‌سلولی ، از محل اولیه خود مهاجرت کرده و به محل دیگری برود و در آن جا نیز باعث ایجاد تومور شود . به عمل مهاجرت سلولهای سرطانی از محل اولیه به محلی دیگر، متاستاز، و به این نوع تومورها ، تومورهای متاستاتیک گفته می‌شود .

شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله Nature Medicine منتشر شده است .