هزار و 16 ژن خاص مرتبط با هوش شناسایی شد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، یک گروه بین المللی در یک مطالعه ژنتیک در رابطه با هوش که در مقیاس بزرگ انجام شد، 109 جایگاه ژنتیکی جدید و 939 ژن مرتبط با هوش را کشف کردند. این یافته ها شناخت محققان را از پایه های ژنتیکی عملکرد شناختی به اندازه قابل توجهی افزایش می دهد.

محققان به ریاست 'دانیل پستوما' از دانشگاه 'وریج' در آمستردام هلند، در یک مطالعه همخوانی سراسر ژنوم (GWAS)، حدود 270 هزار نفر را در 14 گروه مستقل از نژاد اروپایی مورد بررسی قرار دادند.
همه افراد شرکت کننده در این مطالعه در آزمایش های عصبی شناختی شرکت کردند؛ این آزمایش ها هوش افراد را اندازه گیری می کند و زمانی که محققان نمره هوش افراد را با واریان هایی در دی.ان.ای آنها – موسوم به پلیمورفیسم یکپارچه نوکلئوتید (SNPs)- مقایسه می کنند می توان جهش های مرتبط با هوش بالا را مشاهده کرد.
محققان در این مطالعه به طور کلی موفق به شناسایی 205 منطقه در کد دی.ان.ای و هزار و 16 ژن خاص شدند که با هوش ارتباط داشت. پیش از این تنها 15 ژن از 205 منطقه کشف شده در کد دی.ان.ای و 77 ژن از هزار و 16 ژن خاص مرتبط با هوش شناسایی شده بود.
این مطالعه همچنین نشان می دهد که افراد حامل مزایای ژنتیکی هوش ممکن است عمر طولانی تری داشته باشند اما احتمال ابتلای آنها به علائم مرتبط با اوتیسم نیز بیشتر است.
به گفته محققان، این یافته مطالعه می تواند به شناخت بهتر اوتیسم و اختلال کم توجهی ناشی از بیش فعالی و یا افرادی که در معرض خطر ابتلا به افسردگی، آلزایمر و شیزوفرنی قرار دارند، کمک کند.
آنها افزود: شناخت بهتر این ژن ها علاوه بر تشخیص بهتر این بیماری ها می تواند ارائه درمان مستقیم – یا کاهش خطر ابتلا- را برای بیماری ها و یا علائم روانی از طریق ژن درمانی میسر سازد.
به گفته محققان، ژن های هوش با افزایش موارد ابتلا به اوتیسم و نیز افزایش طول عمر ارتباط دارند به طوری که افراد حامل این پایه های ژنتیکی هوش، بیشتر احتمال دارد که عمر طولانی تری داشته باشند.
آنها متذکر شدند که نتایج این مطالعه برای فهم پایه های بیولوژیکی عملکرد شناختی مهم هستند و به شناخت اختلالات مرتبط با مسائل روانی و عصبی کمک می کند.
یافته های این مطالعه در مجله Nature Genetics منتشر شده است.