دلیل عدم برگزاری همزمان ۲ نمایشگاه دستاوردهای فناورانه

مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: شرکت نمایشگاه بین‌المللی بر اساس محدودیت‌هایی که داشته است، برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار را در زمان مقرر درج کرده بودند، ولی زمان برگزاری نمایشگاه ایران‌ساخت را ۳ هفته بعد از برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری درج کرده‌اند.

دکتر محمدحسین بهشتی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص عدم برگزاری همزمان نمایشگاه ایران ساخت با بیست و چهارمین دوره نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار، گفت: شرکت سهامی نمایشگاه بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران مجری برگزاری نمایشگاه‌هایی است که در محل این نمایشگاه برگزار می‌شود و بر این اساس تقویم نمایشگاهی این نمایشگاه از سال گذشته تهیه شده بود.

وی افزود: شرکت نمایشگاه بین‌المللی نیز بر اساس محدودیت‌هایی که داشته است، برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری را در زمان مقرر درج کرده بودند، ولی زمان برگزاری نمایشگاه ایران ساخت را ۳ هفته بعد از برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار درج کرده بودند.

بهشتی با بیان اینکه برگزاری این نمایشگاه در دی ماه جانمایی شده است، یادآور شد: در مذاکراتی که با شرکت نمایشگاه بین‌المللی داشتیم، دلیل این امر را افزایش تقاضا و محدودیت فضایی عنوان کردند.

مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطر نشان کرد: ما از ابتدای سال جاری پیگیری‌های زیادی کردیم که این دو نمایشگاه همزمان برگزار شوند و نامه‌ای را با امضای دکتر صالحی؛ معاون پژوهشی وزیر علوم و دکتر مشایخ؛ معاون توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دکتر دهقانی فیروزآبادی معاون علمی رئیس‌جمهوری و دکتر زلفی ‌گل وزیر علوم به وزیر صمت ارسال کردیم، ولی به دلیل همین محدودیت‌ها امکان برگزاری همزمان این دو نمایشگاه وجود نداشت.

بهشتی در خصوص میزان متراژ مورد نیاز برای برگزاری این دو نمایشگاه، گفت: نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری حدود ۸ تا ۹ هزار متر مربع فضا نیاز دارد و نمایشگاه ایران‌ساخت نیز حدود ۱۰ هزار متر مربع فضا نیاز دارد و به همین دلیل امکان همزمان این دو نمایشگاه در محل نمایشگاه بین‌المللی وجود نداشت؛ چرا که نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی نیز همزمان با نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری برای برگزاری هماهنگ شده بود.

وی اظهار کرد: این دلایل موجب شد تا نمایشگاه بین‌المللی نتواند فضای مناسب را در اختیار ما برای برگزاری همزمان این نمایشگاه دهد. از این رو ما برای برگزاری نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری در نمایشگاه بین‌المللی انصراف دادیم و این نمایشگاه را از ۲۰ تا ۲۲ آذرماه جاری در مصلای امام خمینی (ره) برگزار کردیم. نمایشگاه ایران ساخت نیز در دی ماه برگزار خواهد شد.

مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: ما در تلاش هستیم که برای سال آینده این امر لحاظ شود، ولی در تقویم سال آینده برگزاری همزمان این دو نمایشگاه لحاظ نشده است.

به رسم هر ساله دو نمایشگاه ملی پژوهش، فناوری و فن‌بازار و نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت به طور همزمان در هفته پژوهش و فناوری برگزار می‌شدند، ولی امسال به دلیل تهیه تقویم نمایشگاهی از سوی شرکت سهامی نمایشگاه بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، این دو نمایشگاه به طور جداگانه برگزار می‌شوند و زمان برگزاری نمایشگاه ایران ساخت ۱۲ تا ۱۵ دی ماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران اعلام شد.

نمایشگاه ایران‌ساخت از سال ۱۳۹۲ با هدف کاهش وابستگی آزمایشگاه‌ها به تجهیزات و مواد وارداتی و همچنین ارتقای توانمندی تولیدکنندگان داخلی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه ساخت و تولید تجهیزات و مواد آزمایشگاهی برگزار می‌شود. نهادینه شدن فرهنگ حمایت از تولید داخل و جهت‌دهی به بخش دولتی برای خرید از محصولات ساخت ایران، افزایش اشتغال متخصصان، افزایش حجم فروش، افزایش توان صادرات، تأمین زیرساخت‌های آزمایشگاهی مورد نیاز دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و تقویت توان آزمایشی و پژوهشی و توان‌افزایی شرکت‌های داخلی از جمله تاثیرات مثبتی است که این نمایشگاه بر جای می‌گذارد.

یازدهمین دوره نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی «ایران‌ساخت» در ۱۴ بخش موضوعی به منظور عرضه محصولات و خدمات فناورانه ایران‌ساخت برگزار می‌شود که به این شرح است:

* نفت و پتروشیمی
* برق، الکترونیک و نرم‌افزار
* عمران و ساختمان
* مکانیک
* شیمی و متالورژی
* کشاورزی و محیط‌زیست
* پایه
* تجهیزات عمومی آزمایشگاهی
* مواد آزمایشگاهی
* مهندسی پزشکی و زیست مواد
* تجهیزات آزمون صنعتی
* خدمات کالیبراسیون
* تجهیزات آموزشی و آزمایشگاهی مدارس.

در این نمایشگاه برای محصولات سطح اول تا سوم از ۴۰ تا ۱۰ درصد قیمت محصولات خریداری‌شده توسط مراکز علمی و پژوهشی دولتی بر اساس آیین‌نامه سطح‌بندی، به‌عنوان یارانه پرداخت خواهد شد. این حمایت‌ها مشمول شرکت‌هایی خواهد شد که به‌صورت فیزیکی در نمایشگاه حضور دارند.

همچنین با توجه به نام‌گذاری سال جاری به‌عنوان «مهار تورم، رشد تولید» در راستای حمایت از تولیدکنندگان و فناوران داخلی، ۵ درصد حمایت بیشتر تا سقف ۵۰ درصد برای محصولاتی که مطابق با یک دستورالعمل مشخص و با تائید تیم ارزیابی و نظارت فنی نمایشگاه اقدام به ارتقای محصولات خود کرده‌اند؛ مانند دریافت گواهی‌نامه‌های CE، انطباق با محصول، انطباق با استاندارد و طراحی صنعتی تعلق خواهد گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا