سامانه مالکیت فکری فناوری و نوآوری ایجاد می شود

مدیرکل پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم گفت: با اجرایی شدن توافق‌نامه وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سامانه مالکیت فکری فناوری و نوآوری ایجاد می شود.

به گزارش سیناپرس از روابط عمومی وزارت علوم، امین عبداله زاده اظهار داشت: اهمیت مالکیت فکری بر کسی پوشیده نیست و همه محققان و پژوهشگران از وزارت علوم انتظار داشتند در این زمینه اقدام جدی انجام دهد و ما در پاسخ به این مطالبه با معاونت علمی ریاست جموری توافق نامه هممکاری امضا کردیم تا با کمک هم یک ساختار پاسخگو در این زمینه ایجاد کنیم.

وی گفت: این توافق نامه پس از نشست‌های مختلف کارشناسی به امضا رسیده است و زمان اجرا؛ اهداف  مشخص و اعتبار پیش‌بینی شده دارد و عزم جدی وزارت علوم و معاونت علمی ریاست جمهوری پشتیبان اجرای آن است.

عبداله‌زاده تدوین آیین‌نامه‌های لازم برای جاری کردن ضوابط مالکیت فکری در مراکز دانشگاهی، پژوهشی و فناوری و تعریف گرنت‌های ثبت اختراغ داخلی و خارجی را از محورهای مهم این توافق نامه برد.

پیش بینی 33 میلیارد تومان برای ترویج مالکیت فکری

مهدی عباسی رئیس پارک علم و فناوری البرز در تشریح این توافق‌نامه گفت: آموزش و توانمندسازی 10 هزار دانشجو، محقق و عضو هیئت علمی در زمینه مالکیت فکری از اهداف این توافق‌نامه است و 33 میلیارد تومان برای اجرای آن پبش بینی شده است.

وی تهیه محتوای آموزشی در زمینه ترویج مالکیت فکری، توانمندسازی عرضه کنندگان و متقاضیان فناوری و نوآوری، حمایت از ثبت اختراع و مشاوره در زمینه مالکیت فکری را از مفاد این توافق نامه ذکر کرد و گفت : اجرای این توافق نامه در چند فاز انجام خواهد شد.

دانشگاه نقطه آغاز شکل گیری فناوری 

میترا امین لو مدیر کانون مدیریت دارایی‌های فکری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، نیز در این نشست با بیان این مساله که همان‌طور که سال‌های ابتدایی زندگی انشان در شکل‌گیری شخصیت و آینده او بااهمیت است، در فناوری هم نقطه عزیمت دانشگاه است که چنانچه فناوری با کیفیت ایجاد و در ادامه توسعه یابد می‌توان انتظار داشت در آینده منجر به نوآوری پیشران اقتصاد دانش بنیان باشد.

وی افزود: در این راستا توجه جدی به سرآغاز فناوری در عرصه دانشگاهی مهم‌ترین اقدامی است که اثرات پرباری در آینده اقتصاد ایحاد خواهد کرد. در این راستا و با تاکید بر الزام فراهم‌آوری بستری برای اجرایی سازی قانون جهش تولید دانش بنیان و به ویژه، ماده ۵ این قانون که تاکید جدی بر مدیریت دارایی‌های فکری در دانشگاه‌ها ، پژوهشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری دارد، ضروری است در ابعاد گوناگون به زیرساخت مالکیت فکری توجه و اقدامات عملیاتی انجام شود.
امین لو در ادامه در خصوص مفاد اجرایی توافق نامه افزود: تلاش شده در این توافق همکاری در عرصه‌های ساختارسازی مدیریت دارایی فکری در نهادهای زیر مجموعه وزارت عتف، شکل‌گیری فرآیندهای کاری و مهم تر از همه توسعه منابع انسانی‌ مرتبط هم در زنجیره ارائه خدمات تخصصی و کارشناسان مالکیت فکری و هم ارتقا آگاهی محققین، فناوران و دانشجویان که نقش ویژه ای در این ساختارها و فرآیندها دارند محورهای همکاری لحاظ شود و مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی اساساًشکل یافته تا به توسعه فناوری‌های آینده در کشورمان از مسیر دانشگاه تا صنعت کمک کند و کانون مدیریت دارایی‌های فکری بازوی اجرایی و نهاد عامل اجرایی‌سازی و پیگیری اقدامات عملیاتی این توافق را به عهده خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا