نجات گونه های در خطر انقراض با تلفن همراه هوشمند

زمانی که صحبت از نرم افزارهای تلفن همراه هوشمند به میان می آید، ذهن انسان به هزاران نرم افزار با کاربری های متفاوت و مفید کشیده می شود. به تازگی گروهی از محققان باغ وحش سن دیگو با استفاده از نرم افزاری به مطالعه میدانی دو گونه از پرنده های در خطر انقراض ایالت کالیفرنیا یعنی سلیم برفی و پرستوی دریایی کمینه پرداخته اند.

نرم افزار یاد شده در هر هفته 10 ساعت کار مربوط به ورود اطلاعات و وظایف اداری را کاهش داده است و همچنین به کمک آن  کارهای مربوط به تحلیل داده ها در پایان هر فصل 40 ساعت کاهش یافته است.

کمپانی فلوفینیتی (Flowfinity) به عنوان سازنده این برنامه در این باره بیان نرم افزار بیان کرده است که استفاده گروه باغ وحش سن دیگو جهانی از این نرم افزار گسترش یافته و دو گونه در حال انقراض از پرنده ها را نیز شامل می شود. محققان یاد شده از این نرم افزار به جای کاغذ برای ثبت مشاهدات میدانی خود استفاده می کنند و همچنین با استفاده از آن می توانند اطلاعاتی که در طول فصل گذشته درباره گونه ای خاص جمع آوری کرده اند را مورد بررسی قرار دهند.

علاوه بر این قابلیت کارکرد آفلاین این برنامه نیز تحقیقات پژوهشگران را بسیار کاربردی کرده است. مقامات فلوفینیتی در این باره بیان کرده اند که: «پشتیبانی از دسترسی به داده های آفلاین به صورت همزمان در مکان جستجو از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا پرنده های دارای خواب زمستانی و جوجه ها اغلب در مکان هایی دیده می شوند که پوشش اینترنت در آنجا وجود ندارد. این ویژگی به محققان اجازه داده است تا بتوانند اندازه گیری های حال حاضر را با اطلاعات قبلی بررسی کنند.»

این گروه از پژوهشگران در این باره اعلام کرده اند که نرم افزار یاد شده در هر هفته 10 ساعت کار مربوط به ورود اطلاعات و وظایف اداری را کاهش داده است و همچنین به کمک آن کارهای مربوط به تحلیل داده ها در پایان هر فصل 40 ساعت کاهش یافته است.

منبع: cnet

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا