طوفان سیستان با شدت بیشتری به هرمزگان می رسد

صادق ضیائیان مدیر کل پیش بینی سازمان هواشناسی در گفتگو با خبرنگار سیناپرس ضمن اشاره به وقوع طوفان شدید در منطقه جنوب شرق ایران به ویژه در استان های سیستان و بلوچستان و هرمزگان در تشریح مکانیزم این سامانه هوایی گفت: چرخند حاره ای سامانه ای است که از صبح امروز با شدت زیادی وارد دریای عمان شده و سازمان هواشناسی هشدار قرمز را به نهاد های مربوطه داده است. از آنجایی که هشدار قرمز بالاترین سطح هشدار ها در سازمان هواشناسی است، باید بالاترین اقدامات از سوی دستگاه های اجرایی برای مقابله با پدیده ای هواشناسی صورت بگیرد.

وی افزود: پدیده ای که در حال وقوع است یک چرخند یا سیکلون حاره ای شدید است که از سمت اقیانوس هند شکل گرفته و به سمت دریای عمان کشیده می شود. نام آن در ایران چرخند حاره ای شاهین است و با توجه به اینکه روز گذشته بر روی دریای عرب مستقر بوده است احتمال بالایی دارد که مسیر حرکتش به سمت دریای عمان باشد. این سامانه شب گذشته وارد کشور شده و تا فردا یعنی  روز یکشنبه بر روی دریای عمان فعالیت می کند.

وی ادامه داد: از اواخر روز جمعه شروع شده است و از امروز دایره آن در جنوب شرقی سیستان و بلوچستان وسیع تر می شود که در صورت این شرایط، با شدت بیشتری به شرق هرمزگان می رسد و خسارت بیشتری به دنبال دارد. گفتنی است، روز یکشنبه با شدت کمتری در سیستان و بلوچستان اما با قدرت بیشتری در هرمزگان فعالیت خواهد داشت.
وی افزود: پیش بینی می شود  تاثیری که این چرخند حاره ای بر دریا بگذارد وقوع موج های بلند از ارتفاع سه تا هشت متر باشد که در این صورت خسارات زیادی به بنادر وارد می شود.

ضیائیان گفت: در صورت ورود این چرخند به خشکی بارش سیل آسا به همراه طوفان شدید را به همراه خواهد داشت به همین دلیل زنگ هشدار قرمز برای جنوب سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان زده شد. عدم قطعیت این بارش و طوفان هم هست؛ یعنی احتمال دارد به صورت ضعیف تر ظاهر شود، اما  احتمال وقوع آن بالای 60 درصد است و امکان دارد بارش بالای ١۵٠ میلیمتر بر روی خشکی در جنوب سیستان و بلوچستان و در شرق هرمزگان را شاهد باشیم. همچنین وزش بادهای شدید و مخاطره آمیز هم به دنبال دارد؛ بنابراین با توجه به اینکه زیرساخت های منطقه تحمل چنین بادها و بارش هایی را ندارد، باید تمهیدات لازم اندیشیده شود؛ برای مثال اگر نیاز به بازگشایی دهانه پل ها و آبراهه ها است حتما باید انجام شود.

به گفته مدیر کل پیش بینی سازمان هواشناسی، طوفانی که اتفاق می ‌افتد برای ساختمان های کوچک با دوام کم مخرب و تهدید کننده خواهد بود، همچنین سازه های گلخانه ای در مقابل این طوفان دوام کافی را ندارند.

ضیائیان در تشریح چرخند های حاره ای گفت: چرخند های حاره ای نوعی از سیستم های جوی هستند که در استوا و معمولا بر روی دریا تشکیل می شوند. چرخش هوای پادساعتگرد دارند و وقتی به سمت خشکی بیایند، بارش شدید و طوفان های مخرب را به همراه می آورند.  این چرخند ها عموما به کشور ما نمی رسند؛ اما در مناطق مختلف به نام های چون تیفون ها در ژاپن و هاریکن ها در آمریکا معروفند.

به گفته وی چرخند مذکور به دلیل گرمای آب دریای عرب و عمان به شدت آن افزوده  و همین مکانیزم، عامل اصلی فعالیت زیاد آن بر روی خشکی می شود.

گزارش:مهتاب دمیرچی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا