تجلیل از 2 دانشجوی غیرایرانی یا فعال در جنبش دانشجویی در موضوع فلسطین

دبیر سیزدهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران، از معرفی و تجلیل از 2 دانشجوی غیر ایرانی و یا فعال در جنبش دانشجویی جهانی در موضوع فلسطین در سیزدهمین دوره اعطای تندیس فداکاری خبر داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، جمال رحیمیان، در جلسه شورای سیاستگذاری سیزدهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران، در سالن جلسات حوزه ریاست سازمان جهاد دانشگاهی تهران، اظهار کرد: دبیرخانه 3 سهمیه دارد که امسال با توجه به وقایع غزه و براساس پیشنهاد رئیس جهاد دانشگاهی مبنی بر بین‌المللی کردن این آیین مقرر است 2 دانشجوی فداکار در حوزه جهان اسلام و یا فعال در جنبش دانشجویی در جهان معرفی و تجلیل شوند.

دبیر سیزدهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران، این آیین را از معدود آیین‌های دانشجویی دانست که توانسته تا 13 دوره به کار خود ادامه دهد، در ادامه افزود: این رویدا «فرهنگی – دانشجویی» از دوره پنجم تاکنون بدون وقفه برگزار شد اما در سال 1400 به‌علت همه‌گیری کرونا برگزاری آن به تعویق افتاد.

رحیمیان، این استمرار در برگزاری را مدیون همدلی دستگاه‌ها در حوزه فرهنگی و دانشجویی برشمرد و افزود: هم‌اکنون این آیین به مرحله‌ای رسیده است که دانشجویان پیگیر برگزاری آن هستند که این ارزش‌افزوده حاصل برگزاری مستمر آن است.

فعالیت‌های فرهنگی دشوار اما شدنی

وی، کار فرهنگی را کاری دشوار اما شدنی عنوان و تصریح کرد: چون فعالیت‌های فرهنگی با انسان با همه پیچیدگی‌ها و توانمندی‌ها، ظرفیت‌ها و قابلیت‌های روحی و عاطفی سر و کار دارد، سخت و دشوار است.

دبیر سیزدهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران،  با استناد به آیه ۳۲ سوره مبارک مائده احیاء یک انسان احیاء یک جامعه است، در ادامه افزود: با کار فرهنگی افراد احیاء می‌شوند که با لطف شما این کار فرهنگی 12 دوره را با موفقیت پشت سر گذاشته است. و قریب به 600 فرد، شخصیت و گروه دانشجویی فداکار معرفی و تجلیل شدند.

رحیمیان، ابراز امیدواری کرد که دوره سیزدهم با همدلی و همراهی بیشتر سازمان‌ها و دستگاه‌های همکار پرشکوه‌تر از گذشته برگزار شود و در ادامه خاطرنشان کرد: دست خدا با جماعت است و این عنایت و همدلی‌ها برکت می‌آورد.

وی، با بیان این‌که پس از اعمال نظرات اعضای شورای سیاستگذاری در آیین‌نامه اجرایی و جداول سهمیه و هزینه‌های برگزاری ماحصل آن در شورای‌عالی با حضور معاونان وزرا و روسای دستگاه‌ها مطرح می‌شود، در ادامه افزود: در آن جلسه مشخص می‌شود که سیزدهمین آیین با چه شرایط و ویژگی‌هایی برگزار شود.

دبیر سیزدهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران، افزود: آغاز روند اجرایی این رویداد با رونمایی از پوستر و انتشار فراخوان است.

معرفی 2 برابر سهمیه تعیین‌شده دانشجو، شخصیت و یا گروه‌های دانشجویی فداکار به شورای انتخاب

رحیمیان، با بیان این‌که طبق نظرات پیشین اعضای شورای سیاستگذاری هر دستگاهی می‌تواند استاد یا شخصیت فداکاری را برای تجلیل معرفی کند، در ادامه توضیح داد: طبق روال سنوات قبل نمایندگان دستگاه‌ها و سازمان‌ها می‌توانند تا 2 برابر سهمیه و ظرفیت تعیین‌شده برای آن‌ها فرد، شخصیت و یا گروه دانشجویی فداکار به شورای انتخاب معرفی کنند که در این شورا با حضور نمایندگان دستگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادها بحث و بررسی می‌شود.

رحیمیان، با بیان این‌که در این رویداد دانشجویی محوریت تندیس است و همواره کوشیده‌ایم موضوع فداکاری را مادی نکنیم، در ادامه براساس تقاضای حاضرین در جلسه جوایز نقدی افراد، گروه‌ها و شخصیت‌های فداکار و سهمیه وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری افزایش یافت.

در ادامه ابوذری‌فر، نماینده معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار کرد: برای معرفی و تجلیل از افراد و گروه‌های دانشجویی فداکار واقعی باید دیگران آن‌ها را معرفی کنند.

رحیمیان در پاسخ به نظر وی گفت: شناسایی فرد، شخصیت و گروه‌های دانشجویی فداکار از 3 مسیر خوداظهاری، معرفی از طریق بستگان و یا دستگاه‌های مربوطه است. در شیوه خوداظهاری و بقیه موارد رزومه افراد در شورای انتخاب بررسی می‌شود.

پیشنهاد افزایش مبلغ هدیه نقدی در سیزدهمین تندیس فداکاری

آریا، نماینده سازمان بهزیستی و ابراهیم‌آبادی، نماینده کمیته امداد، افزایش مبلغ هدیه نقدی را خواستار شدند.

آریا، توضیح داد: چون شمار فراوانی از دانشجویان و گروه‌های دانشجویی برای شرکت در این رویداد از شهرهای دور و نزدیک و بعضاً محروم به تهران می‌آیند دست‌کم میزان هدیه نقدی قابل توجه باشد.

مهندس صفری، نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری، با انتقاد از به‌کارگیری واژه سمن(سازمان‌های مردم نهاد) در آیین‌نامه در ادامه معرفی گروه‌های دانشجویی فداکار را سهم وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی دانست که در قالب کانون، انجمن علمی و یا تشکل‌ها در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند.

در پایان با حضور نمایندگان وزارتخانه ها و سازمان های عضو دبیرخانه آیین تندیس ملی فداکاری از پوستر «فراخوان سیزدهمین آیین» رونمایی شد.

بهاره صفاری

جانشین سردبیر خبرگزاری سینا؛ روزنامه نگار در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا