ورود جهاد دانشگاهی به راه‌اندازی رویان دریایی

استاندار هرمزگان با تاکید بر لزوم راه‌اندازی رویان دریایی توسط جهاد دانشگاهی در استان گفت: این مهم، فعالیت علمی، عملیاتی و میدانی را در کنار هم انجام می‌دهد.

به گزارش سیناپرس  به نقل از ایرنا مهدی دوستی استاندار هرمزگان عصر چهارشنبه در دیدار با حسن مسلمی نائینی رییس جهاد دانشگاهی کشور با دعوت از این نهاد برای ورود به مساله رویان دریایی در استان هرمزگان اظهار کرد: در این زمینه تمامی همکاری‌های لازم با جهاد دانشگاهی صورت خواهد گرفت و تنها می‌خواهیم این نهاد دانش علمی و فناوری خود را به کار گیرد و مدل مورد نظر موفق را در حوزه دریا اجرایی کند.

وی با اشاره به تجربه ارزنده جهاد دانشگاهی در زمینه پژوهشگاه رویان افزود: تحقق اقتصاد دریامحور دستور رهبر معظم انقلاب است و تاکید داریم این امر رهبری عملی شود؛ در این حوزه آماده‌ایم برای طرح‌های علمی و پژوهشی علاوه بر تامین زمین، تمامی زیرساخت‌های مورد نیاز را نیز تامین کنیم و کمک‌های فنی اعتباری تخصیص دهیم.

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان با اشاره به ظرفیت‌های فراوان این خطه در زمینه‌های مختلف گفت: در حوزه پژوهشی و علمی نیازمند کار بر روی سه مساله مهم هستیم که در صورت تحقق آن می‌توان اقدام‌های موثری در زمینه توسعه اقتصاد انجام داد.

وی با بیان اینکه نخستین مساله با افزایش بهره‌وری از آب شیرین‌کن‌ها مرتبط است، ادامه داد: هم‌اکنون به ازای هر سه و نیم کیلووات انرژی، یک مترمکعب آب شیرین‌سازی می‌شود اما به دنبال این هستیم با انجام کارهای پژوهشی و علمی، این میزان را به تولید یک متر مکعب آب شیرین در ازای یک کیلووات انرژی انجام دهیم.

دوستی ادامه داد: با تحقق این هدف که از جمله سلسله مسائل ملی نیز به شمار می‌آید می‌توان زمینه آبیاری زمین‌های کشاورزی از آب شیرین‌سازی شده از دریا را فراهم کرد که نقش موثری در تولید و اشتغال ایفا می‌کند و جهاد دانشگاهی می‌تواند با توان و ظرفیت موجود در این زمینه کمک کند.

وی مسأله مهم دیگر را ورود به زنجیره تولید جلبک در استان هرمزگان عنوان و تصریح کرد: آماده استفاده از توان علمی جهاد دانشگاهی در این زمینه هستیم.

استاندار هرمزگان با تاکید بر منابع عظیم معادن آهن هماتیت استان گفت: برآورد اولیه حاکی از وجود حدود ۸۰۰ میلیون تن ذخیره معدنی آهن هماتیت است که برای استفاده از این ظرفیت نیز آماده دریافت طرح‌های علمی جهاد دانشگاهی هستیم و می‌توانیم زمینه‌های همکاری در این خصوص را نیز فراهم کنیم.

رییس جهاد دانشگاهی کشور: از پیشنهاد ایجاد رویان دریایی در هرمزگان استقبال کنیم

رییس جهاد دانشگاهی کشور نیز با قدردانی از عملکرد استاندار هرمزگان در زمینه حمایت از فعالیت های علمی و پژوهشی و توسعه مسائل اقتصادی گفت: جهاد دانشگاهی مجموعه ای علمی است که توانسته در حوزه‌های مختلف از جمله در حوزه ناباروری اقدامات مهم و در سطح جهانی انجام دهد.

حسن مسلمی نائینی افزود: علاوه بر حوزه سلول درمانی، در زمینه طراحی و ساخت تجهیزات مورد نیاز در صنعت نفت نیز کارهای بزرگی انجام شده است که توانسته به کشور کمک‌های بزرگی کند.

وی تصریح کرد: در خصوص امنیت غذایی و تامین شیر و گوشت با اقدام‌های علمی انجام شده در حوزه دام سنگین توانسته‌ایم گام‌های خوبی در این زمینه برداریم.

رییس جهاد دانشگاهی کشور گفت: هرمزگانی استانی با ظرفیت بالا به ویژه در حوزه دریایی است که می‌تواند در زمینه اقتصاد دریامحور نقش مهمی ایفا کند، از این رو آماده همکاری با استانداری در زمینه علمی، پژوهشی و توسعه فناوری هستیم.

وی با استقبال از پیشنهاد ایجاد رویان دریایی گفت: طرح مورد نظر را ارائه خواهیم داد و در زمینه فعالیت های مرتبط با آهن هماتیت نیز آماده همکاری با استان هستیم.

در این نشست تفاهم نامه همکاری بین استانداری هرمزگان و جهاد دانشگاهی کشور در راستای استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های جهاد دانشگاهی در زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی، اجرایی، علمی، آموزشی، کارآفرینی، سلامت و فناوری امضا شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا