طرح مالیات از خانه های خالی با ابهاماتی مواجه است

 هر چند برخی کارشناسان وارد فاز اجرایی شدن این طرح را هم به فال نیک می‌گیرند اما در حال حاضر با توجه به نبود سامانه و بانک جامع اطلاعاتی، آمار دقیقی از خانه‌های خالی وجود ندارد.

این در حالی است که برخی گزارش‌ها از وجود یک میلیون  و ۷۰۰ هزار واحد خالی حکایت دارد هر چند که برخی برآوردهای دیگر عددی کم‌تر را نشان می‌دهد. به همین دلیل و برای تحلیل و بررسی آخرین وضعیت تصمیم گیری مجلس شورای اسلامی در این زمینه سیناپرس با دکتر مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت وگو کرده است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در این زمینه معتقد است؛ مصوبه کمیسیون اقتصادی مجلس درباره خانه های خالی پس از بررسی های زیاد به شورای نگهبان ارجاع داده شده و در حال حاضر در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفته است.برخی ابهامات در طرح مجلس وجود دارد که شورای نگهبان به دنبال برطرف کردن این ابهامات است. به همین دلیل نیز جلساتی بین شورای نگهبان و مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی برگزار شده است.

 نماینده مردم اصفهان در مجلس تصریح کرد:این طرح براساس ماده پنجاه چهار صورت گرفته  که البته همراه با اصلاحاتی در این زمینه بوده است.مهم ترین اصلاحات نیز این بود که نرخ های مالیاتی که برای خانه های خالی در نظر گرفته شده بازدارنده نبود.

از سوی دیگر روش شناسایی خانه های خالی روشن و شفاف نبود و به نتیجه نمی رسید.به همین دلیل تصمیم گرفته شد شیوه جمع آوری اطلاعات در این زمینه از ارائه آمار از دستگاه های مختلف به شکل خود اظهاری تغییر پیدا کند.در این زمینه ضمانت های اجرایی نیز مشخص شد که افراد  موظف شوند اطلاعات خود را عنوان کنند.

دکتر طغیانی در گفتگو با سیناپرس خاطرنشان کرد: شورای نگهبان ایراد خاصی را به اصلاحیه ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم یا کلیات طرح وارد نکرده و تنها خواستار رفع ابهامات توسط مجلس شورای اسلامی شده است.به همین دلیل برخی از ابهامات مطرح شده توسط شورای نگهبان در قانون مالیات بر خانه‌های خالی با توضیح رفع خواهد شد و برخی نیز نیاز به تغییرات جزئی دارد؛ بنابراین ابهامات و ایرادات شورای نگهبان به این مصوبه مجلس خاص و پیچیده نیست.

به گزارش سیناپرس، افزایش عرضه در بازار مسکن مهم‌ترین انتظاری است که کارشناسان از اجرای این طرح دارند و معتقدند اجرای این طرح سبب افزایش عرضه و در نتیجه کاهش قیمت‌ها خواهد شد. کارشناسان معتقدند وضع مالیات برخانه‌های خالی، حتی اگر به ایجاد جهش در بازار مسکن نیانجامد، حداقل مالیات آنان باعث گردش پول در اقتصاد کشور می‌شود.

این در حالی است که مخالفان این طرح معتقدند اخذ مالیات از خانه‌‌ های خالی منجر به تعطیلی بازار ساخت و ساز و بی‌انگیزه‌ شدن بسازوبفروش‌ها می‌شود؛ چون سازنده‌ها به امید نگهداری واحدها تا زمان نامعلوم برای فروش با قیمت مناسب و مطلوب مشغول ساخت‌وساز هستند و اگر در زمان انتظار آنها از‌واحدهای ساخته‌شده‌ مالیات گرفته شود از‌ساخت‌ و ساز منصرف می‌شوند.

گزارش:احسان انصاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا