طرح جدید سهمیه بندی بنزین مشکلات جدیدی ایجاد می کند

دراین خصوص سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس اعلام کرد؛ طرحی در مجلس تهیه شده تا شیوه سهمیه‌بندی بنزین تغییر داده شود. در طرحی که مجلس طراحی کرده است، پیشنهاد شده که سهمیه بنزین به جای خودروها به افراد خانواده‌ها تخصیص داده شود. در این طرح پیش‌بینی شده به هر فرد از جامعه ماهانه ۲۰ لیتر بنزین تعلق گیرد. همچنین پیش‌بینی شده که سامانه‌ای برای فروش بنزین افرادی که خودرو ندارند، تهیه شود.

از سوی دیگر، در این طرح دیده شده که دولت سهمیه بنزین افرادی را که فاقد خودرو هستند، در آخر ماه بردارد و به جای آن کارت بانکی افراد را شارژ کند تا آنها بتوانند کالا خریداری کنند که طبق گفته مالک شریعتی نیاسر، سخنگوی  کمسیون مجلس، این طرح اکنون در نوبت اعلام وصول قرار دارد؛ چراکه بر اساس شیوه سهمیه بندی جدید حدود ۵۰ درصد خانواده‌ها که خودرو ندارند از یارانه انرژی نیز بی‌بهره‌اند و در واقع نحوه توزیع یارانه سوخت ناعادلانه است و لازم است که اصلاح شود.

به همین دلیل و برای تحلیل و بررسی آخرین تصمیمات نمایندگان مجلس در این زمینه سیناپرس با دکتر جعفرقادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و نماینده مردم شیراز گفت وگو کرده است.

دکتر قادری در این زمینه معتقد است: این موضوع تنها در حد یک طرح در مجلس مطرح شده وهنوز به صورت تخصصی در کمیسیون های مربوطه مورد بررسی قرار نگرفته است.با این وجود من معتقدم این طرح می توان مشکلات جدیدی را به وجود بیاورد.در شرایط کنونی جامعه ایران در وضعیتی نیست که بتواند هر گونه تغییری را بپذیرد و ممکن است که این طرح همراه با التهاباتی در جامعه باشد.از سوی دیگر شاید مردم نیز زیاد پذیرای چنین طرح هایی نباشند و دلیل آن  عدم توجیه مردم درباره موضوع است.

نماینده مردم شیراز ادامه داد:هر تغییر اقتصادی که در جامعه ایران رخ می دهد وضعیت یک گروه را بهتر می کند و در مقابل وضعیت گروه دیگر را بدتر از گذشته می کند.بنابراین در مرحله نخست باید این طرح در مجلس به نقطه تعادل برسد و با یک برنامه ریزی مدون و دقیق به مرحله اجرا گذاشته شود.

قادری درباره چرایی طرح چنین موضوعی در مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: این موضوع در حد یک طرح است و هر نماینده ای نیز می تواند طرح خود را به کمیسیون های مربوطه یا مجلس ارائه کند. نمایندگان می توانند با جمع آوری امضا و همراه کردن بقیه نمایندگان پشتوانه طرح خود را تقویت کنند تا در نهایت در صحن علنی مجلس مورد بررسی و رأی گیری همگان قرار گیرد و اینگونه طرحی لازم الاجرا می شود.

 عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: در شرایط کنونی کسانی که فاقد خودرو هستند از یارانه بنزین استفاده نمی کنند. این در حالی است که زمانی که سهمیه بنزین به هر فرد ایرانی تعلق بگیرد همه مردم ایران می توانند از این یارانه استفاده کنند.مهم این است که این طرح در اجرا با چه موانعی مواجه می شود.بنابراین نباید وضعیت به شکلی باشد که طرح بار بیشتری روی دوش مردم بگذارد و زحمت مردم را بیشتر کند.در این طرح که هنوز در صحن علنی مورد بررسی قرار نگرفته امکان خرید نیز در نظر گرفته شده است. این در حالی است که هنوز مشخص نیست امکان خرید با توجه به چه سازوکاری برای مردم به وجود خواهد آمد.به همین دلیل نیز نباید دوباره مردم را برای هیچ درگیر ضرب و تقسیم کرد.

لازم به ذکر است مرکز پژوهش‌های مجلس تأمین کسری یارانه نقدی برای ۸۵ میلیون نفر، کاهش مصرف بنزین و کاهش یارانه ضمنی بنزین و مقابله با قاچاق سوخت را به‌عنوان مزیت‌های این طرح و افزایش نسبی تورم، کاهش رفاه طبقه متوسط شهری، وابسته کردن قیمت انرژی به نرخ بی‌ثبات ارز، از معایب اصلی اختصاص بنزین به افراد شناسایی کرده است.

با این حال طرح مجلس هنوز تا اجرا طرح فاصله زیادی دارد و این طرح برای تبدیل شدن به قانون نیازمند بررسی بیشتر است. اجرای طرح از طرفی مزایای بسیاری دارد؛ اما معایبی جدی نیز دارد؛ به‌عنوان مثال راه‌اندازی سامانه خرید و فروش بنزین و قیمت‌گذاری آن و همچنین خرید صرف کالاهای ایرانی یکی از موضوعاتی است که اجرای این طرح را می‌تواند با چالش‌های جدی روبرو سازد. این در حالی است که هنوز دولت به صورت رسمی اعلام موضع نکرده و به نظر می رسد با توجه به شرایط کشور احتمال موافقت دولت با این طرح زیاد نباشد.

گفتگو:احسان انصاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. وضعیت بنزین به اندازه کافی نامساعد هست اخه چرا هرکس یه طرحی میده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا