استارت‌آپ آمریکایی کوچک‌ترین ماهواره‌بر جهان را تا سال ۲۰۱۸ عملیاتی می‌کند

به گزارش سیناپرس به نقل از اسپاش، وکتور سیستمز تا کنون با یک مشتری قرارداد بسته و مذاکرات با مشتری دوم را ادامه می‏ دهد. هر دو این مشتریان خواهان پرتاب مجموعه ‏ای از ماهواره‏ های کوچک برای ایجاد منظومه ماهواره‌‏ای در مدار زمین هستند. در مجموع ۳۰ پرتاب برای انجام تعهد به این دو مشتری انجام خواهد شد.

همچنین در این بین، دو سرمایه‌گذار اصلی اسپیس ایکس، مبلغ یک میلیون دلار را در شرکت وکتور سیستمز سرمایه‌گذاری کرده‌اند تا پروژه‌ای برای ساخت یک ماهواره‌بر مخصوص برای حمل ماهواره‌های کوچک به مدار زمین ساخته شود. این ماهواره‌بر جدید قادر خواهد بود محموله‌هایی به وزن ۵ تا ۵۰ کیلوگرم را با هزینه ۲ تا ۳ میلیون دلار برای هر پرواز، به مدار زمین برساند. این مبلغ در مقابل هزینه هر پرواز فالکون ۹ که برای حمل باری بین ۱۰ تا ۱۰۰ کیلو گرم طراحی شده و ۶۰ میلیون دلار آب‌ می‌خورد، بسیار به‌صرفه خواهد بود.

در این راستا شرکت وکتور اعلام کرده که نمونه‌های نخستین طرحش توانسته‌اند تا ارتفاع ۱۰۰ هزار پایی بدون مشکل پرواز کنند و در تابستان نخستین آزمایش پرتاب موشک کامل این شرکت انجام خواهد شد و برنامه‌ریزی برای دستیابی به مدار زمین در سال ۲۰۱۸ انجام شده است.گفتنی است وکتور سیستمز هم ‏اکنون ۲۰ نفر پرسنل دارد که در دفتر توسان آریزونا و هانتینگتون بیچ کالیفرنیا مشغول به کار هستند.

یکی از پروژه‌های انجام ‏شده در این زمینه به توسعه یک راکت فضایی دو مرحله ‏ای برای پرتاب ماهواره‌ه‏ای کوچک با وزن بیشتر از ۵۰ کیلوگرم به مدار زمین معطوف بوده است. این طرح مبنای اصلی کار بر روی طراحی و ساخت ماهواره‏ بر وکتور-آر خواهد بود. چندی پیش موتورهای این راکت کوچک مورد آزمایش میدانی اولیه قرار گرفتند. قرار است به زودی موتور مرحله دوم این پرتابگر پس از نصب بر روی یک راکت کاوش و اجرای ماموریت شبیه ‏سازی‏ شده پرتاب مورد آزمایش قرار گیرد و علمکرد آن به‏ ویژه در زمینه قابلیت روشن شدن در ارتفاع و کنترل سوزش در حین حرکت به سوی مدار زمین مورد بررسی دقیق قرار گیرد. سرمایه این شرکت در آغاز سال جاری میلادی تنها ۱ میلیون دلار اعلام شده است. تا پایان سال 2017 برای تکمیل پروژه وکتور-آر به سرمایه ‏ای حدود ۲۵ میلیون دلار نیاز است و ادامه برنامه تا پایان سال 2018 به ۲۵ میلیون دلار دیگر محتاج خواهد بود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا