درحال برنامه ریزی برای بازیافت پسماندهای الکترونیک هستیم

معصومه ابتکار روز شنبه به مناسبت روز جهانی زمین در پیامی افزود: برای دستیابی به زمین پاک و تغییر این وضعیت، نیازمند تلاش همه آحاد و ارکان جامعه هستیم. 
وی اظهار کرد: توجه به وضعیت زمین، رهایی آن ازآلودگی ها و تخریب ها بیش از هر دوره ای توجه بشر را به خود جلب کرده چرا که هیچ گاه مخاطرات تا این حد اشکار نشده و آثار مداخلات توسعه ای در طبیعت از مرز هشدار و بحران عبور نکرده بود. 
ابتکار ادامه داد: از دلایل مهم این وضعیت، الگوی مصرف موجود بوده که جامعه ما نیز در ابعاد مختلف درگیر آن است، مصرف آب، انرژی ، غذا و دیگر مصارف به لحاظ پایداری سرزمین و توجه به حقوق نسل های آینده از الگوی صحیحی پیروی نمی کند و نیازمند بازنگری جدی است و روز زمین پاک فرصتی برای مرور وضعیت موجود و میسر پیش رو است. 
رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود:روز زمین پاک در ایران از سال ها قبل با فعالیت برمحور مدیریت مصرف، کاهش و بازیافت پسماند و زباله و پاکسازی آن از طبیعت متمرکز شده و البته در این زمینه کشور صاحب قانون مدیریت پسماند است که در سال ١٣٨٣ به تصویب رسید و شامل آیین نامه ها و دستورالعمل های اجرایی است. 
ابتکار ادامه داد:دردولت یازدهم این قانون به عنوان یک اولویت درمدیریت شهری و مناطق روستایی دردستور کار قرار گرفت، به طوری که ضمن بازنگری آن، تسهیلات و حمایت های مختلفی در فعالیت های مرتبط با مدیریت پسماند به تصویب رسیده است. 
وی ادامه داد: شهرداری ها ، شوراهای شهر و روستا، دهیاری ها ، فرمانداری ها، بخشداری ها و در نهایت آحاد مردم در این موضوع نقش مهمی دارند، مشکل اصلی درمدیریت پسماند، کنترل و کاهش میزان آلودگی از مبدا و اسراف در بسیاری از موادی است که می توانیم پس از بازیافت دوباره آنها را استفاده کنیم اما تبدیل به دورریز و زباله می شوند. 
رییس سازمان حفاظت محیط زیست اظهارکرد: فعالیت های آموزشی هدفمند اینک در سطوح مختلف تحصیلی با موضوع مدیریت پسماند و اصلاح الگوی مصرف مورد توجه است. 
وی گفت: همچنین در سال ٩٢ طرح سبز – ساحل پاک بر اساس یک تفاهم نامه جامع با استانداری ها، در مسیرهای گردشگری و تفرجی شمال کشور به اجرا درآمد و مدیریت پسماندهای صنعتی و بیمارستانی نیز با جدیت و بر اساس قانون پیگیری می شود. 
وی تاکید کرد: امیدوارم رفتارهای فردی و گروهی و شیوه زندگی همگان نیز به کمک تحقق این مهم آید که بدون آن زمین پاک به رویایی دست نیافتنی تبدیل خواهد شد. 
به واسطه گستردگی و جهانی بودن معضل زباله ها و درک اهمیت حفظ زمین پاک، از سال 1969 سالروز جهانی زمین کلید خورد. 
روز جهانی زمین هر ساله در 22 آوریل مصادف با 2 اردیبهشت در تمام دنیا گرامی داشته می شود و به همگان یادآوری می ‌کند که باید در حفظ زمین کوشا بود. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا