کمپین ها مانند تیغ دو لبه عمل می کنند
بنابر نظر بسیاری از کارشناسان مربوطه، این حجم کاربر در صورت مدیریت درست و هوشمندانه میتواند ظرفیت بسیار خوب و مثبتی برای رشد و توسعه فرهنگی و سیاسی ایران باشد که یکی از فرصتهای فضای مجازی تشکیل گروه های عمومی تحت عنوان کمپین است .
چرا کمپین ها شکل می گیرند؟
دکتر فرید براتی سده روان شناس و تحلیلگر مسایل اجتماعی در گفتگو با خبرنگار سیناپرس گفت: افراد در کمپین های مجازی به علت فضایی که در اختیار دارند تا حرف زده و ناشناس باقی بمانند، از لحاظ روان شناسی احساس راحتی می کنند و با استفاده از آزادی در چنین فضاهایی، حرف هایی را که در جامعه شنیده نمی شود، بیان می کنند.
وی تصریح کرد: ساختار فضای مجازی به افراد اجازه می دهد که بدون رعایت برخی قواعد، حرف های خود را مطرح کنند. البته کارشناسان همواره هشدار می دهند که برخی کمپین ها در فضای مجازی به علت اینکه با مسایل فرهنگی ایرانیان سازگاری ندارند، خطرناک هستند. ضمن اینکه برخی دیگر هم مانند کمپین هایی که درمورد بخشش برپا می شود، بی خطر هستند و می توانند مفید باشند. از این رو می توان کمپین ها را به مثابه تیغ دو لبه در نظر گرفت.
آیا کمپین ها بر جامعه تاثیر می گذارند؟
براتی سده افزود: کمپینها اغلب به صورت خودجوش و برآمده از خود مردم و در پاسخ به یک نیاز در آنها ایجاد میشوند و نهادهای رسمی کمتر در شکلگیری آنها نقش دارند. این کمپینها به دنبال نقشآفرینی اصلاحی و برآمده از یک جنبش مدنی اجتماعی غیررسمی هستند.
وی اظهار کرد: کمپینها امروز دیگر ناشناخته نیستند و به صورت فعالانه به تمامی زندگی مردم نفوذ کردهاند. عموما با هر اتفاق یا پدیدهای شکل میگیرند و در تمامی ابعاد سیاسی، اجتماعی و حتی اقتصادی زندگی ما ورود پیدا کردهاند.
کمپینها امروز دیگر ناشناخته نیستند و به صورت فعالانه به تمامی زندگی مردم نفوذ کردهاند.
حال سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا کمپین ها می توانند بر جنبه های مختلف زندگی افراد و جامعه تاثیر بگذارند؟
در پاسخ به این سوال بد نیست که کمی به عقب برگردیم و مثالهایمان را از اولین کمپین هایی که شکل گرفت بزنیم. خوب است نگاهی به چالش «بلاک کردن هتاکان و وندالها در شبکههای اجتماعی» که از سوی بزرگمهر حسین پور در فضای مجازی فراگیر شد، بیندازیم.
این چالش نخستین برخورد عمومی با وندالیسم در فضای مجازی بود، وندالیسمی که بر پایه سوابق ابعاد وسیعی دارد و برای کنترل نیازمند یک اراده عمومی و حرکتهایی از جنس این چالش حقیقی در فضای مجازی است.
شکل گیری این کمپین اتفاق مهمی بود و در رابطه با تاثیر آن همین بس که در که در المپیک ریو همان سال در رابطه با بهداد سلیمی، آثار آن به خوبی قابل مشاهده بود. چراکه، بعد از شکل گیری کمپین بلاک کردن هتاکان، دیگر خبری از حمله به صفحه اعضای هیئت ژوری مسابقات وزنه برداری المپیک ریو و توهین به آنان نبود و به جای آن با استفاده از هشتگ هایی مانند قهرمان واقعی و… در فضای مجازی از بهداد سلیمی حمایت شد.
اما در هرحال نمی توان با یک مثال به یک نتیجه کلی رسید و اینکه به طور کلی چنین کمپین هایی تا چه میزان کارآمدی دارند، به سطح اراده عمومی و تداوم تبلیغ برای گسترش آن بستگی دارد.
گزارش: هانیه حقیقی
No tags for this post.