چرا بیگانگان فضایی با ما تماس نمی گیرند؟

نخستین شخصی که این مقوله را به گونه ای جدی مطرح کرد فرانک دریک بود که با طرح معادله ای معروف تحت عنوان « Drake equation» در تلاش بود تا پیش بینی دقیقی درباره شمار تمدنهای فرازمینی در کهکشان راه شیری ارایه کند. معادله ای که وی مطرح کرده است تاحدودی پیچیده به نظر می رسد اما می توان از منظری دیگر به درک روشنی از آن امیدوار بود.

برای این کار ابتدا باید ستارگان موجود در کهکشان راه شیری را شمارش کرد، چیزی درحدود میلیاردها میلیارد ستاره! پرسش بعدی: هر یک از این ستارگان چه تعداد سیاره دارند؟ تا 20 سال پیش اطلاعات دقیقی در این خصوص در دست نبود اما طی این مدت اخترشناسان به پیشرفتهای امیدوارکننده ای در این عرصه نایل شده اند به طوریکه آنها از شمار نسبتا دقیق سیاراتی که به دور بسیاری از ستارگان کهکشاه راه شیری در حال چرخیدن هستند آگاه شده اند.

و حالا پرسش بعدی: آیا می توان امیدوار بود که بر روی این سیارات، حیات وجود داشته باشد؟ نکته اینجاست که بسیاری از این سیارات چیزی جز توپهای غول پیکری از گاز نیستند. همچنین بسیاری از آنها چنان داغ یا آنقدر سرد هستند که جایی برای آب در آنها دیده نمی شود و حال آنکه در زمین، آب منبای حیات است.

اما به نظر می رسد برخی از این سیارات دارای دمای متعادلی باشند که به این دسته از اجرام فضایی سیارات Goldilocks گفته می شود. با در نظر گرفتن این فرض که در برخی از این سیارات سطحی از نوعی حیات وجود داشته باشد، یعنی همان حیاتی که تحت عنوان هوش فرازمینی مطرح شده است، این پرسش اساسی خودنمایی می کند که چرا تاکنون تلاشی از سوی آنها برای برقراری تماس با زمین صورت نگرفته است؟

سفر در فضای بین ستارگان به سرعت نور محدود می شود. از این رو چندان جای تعجب ندارد که تاکنون هیچ یک از آنها (هوش احتمالی فرازمینی) ما را نشناخته اند. اما حداقل این امکان وجود داشته که به واسطه سیگنالهای رادیویی، ردی از ما به دست آوردند. پس چرا باز هم تلاشی در این میان دیده نمی شود؟

انریکو فرمی، فیزیکدان برجسته ایتالیایی به این پرسش پاسخ می دهد: تمامی شواهد حکایت از آن دارد که تمدنهای بیگانه وجود دارند اما «ما» تاکنون نتوانسته ایم نشانی از آنها به دست آوریم.

شاید یک علت اساسی ناکامی ما در مشاهده نکردن آنها این باشد که به طور کلی هوش فرازمینی بسیار نادر است.

دانشمندان زیادی هستند که از این نظریه حمایت می کنند: در گوشه و کنار عالم حیات وجود دارد اما نسخه هوشمند آنها بسیار نادر است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا