آلودگی هوا با بیماری های قلبی ارتباط مستقیم دارد

برای انجام این تحقیق که در مجله انجمن مطالعات قلب اروپا (European Society of Cardiology) منتشر شده است محققانی از شهر کراکف لهستان، پنج شهر این کشور را که میانگین غلظت سالانه ذرات معلق PM10 در آنها بیش از 50 میلی گرم در متر مکعب بود با شش شهری که آلودگی هوا نصف این میزان بود مقایسه کردند.

آنها سپس 5 هزار و 648 بیمار از شهرهای غیر آلوده و 10 هزار و 239 بیمار از شهرهای آلوده از جمله بیمارانی که به علت گرفتگی عروق به بیماری های شدید قلبی مانند سکته یا درد قفسه سینه مبتلا شده و برای باز کردن عروق قلبی خود استنت گذاشته بودند را ثبت نام کردند.

بر اساس آمار به دست آمده طی 52 هفته، روزهای انجام عمل استنت گذاری با کیفیت هوا در همان روز ارتباط داشت. همچنین تحقیقاتی برای مقایسه روزهای فصل زمستان با دیگر روزها انجام شد زیرا سطح آلودگی هوا در لهستان در زمستان افزایش می یابد.

این تحقیق نشان داد که بیماران در شهرهای دارای هوای تمیز نسبت به افزایش آلودگی حساسیت بیشتری داشتند و به ازای هر میلی گرم بر متر مکعب افزایش غلظت ریز ذرات PM10، 22 درصد عمل استنت گذاری قلبی در آنها بیشتر انجام شد.

در همین حال در شهرهای آلوده، همین میزان افزایش در آلودگی هوا تنها 18 درصد افزایش عمل استنت گذاری در هفته را باعث شد.

درباره تاثیرات فصل ها در شهرهای دارای هوای آلوده و تمیز، میزان عمل استنت گذاری در روزهای فصول غیر از زمستان به طرز چشمگیری پایین تر از روزهای زمستان بود.

دکتر «رافال جانوسزک» نویسنده مقاله این تحقیق می گوید: میزان بالاتر عمل استنت گذاری در زمستان به آلودگی بیشتر طی این زمان مربوط بود. وی افزود: این امر ناشی از چندین عامل مانند وسایل گرمایشی و دود ناشی از آنها بوده است.

وی تاکید کرد: این مطالعه نشان می دهد بروز علایم حاد قلبی درمان شده از طریق عمل استنت گذاری در زمستان بیشتر می شود و با افزایش آلودگی افزایش می یابد و این افزایش در تعداد اعمال جراحی،  با در نظر گرفتن افزایش یکسان آلودگی در مناطقی با هوای تمیز بیشتر است.

این تحقیق، دلیل دیگری است که نشان می دهد باید برای کاهش آلودگی هوا و محافظت از سلامت عمومی اقدامات بیشتری انجام شود.

همچنین در ماه جولای مطالعه دیگری نشان داد که ساکنان شهرها ممکن است تا ده برابر بیشتر از کسانی که در جاهای با هوای تمیزتر زندگی می کنند در معرض آلودگی باشد که این امر خطر بیماری قلبی آنها را بسیار افزایش می دهد.

مترجم:محسن حدادی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا