افراد مبتلا به سندروم پای بی قرار در معرض خودکشی

در یک تحقیق تازه، محققان دانشگاه پن استیت (Penn State) آمریکا، اطلاعات مربوط به 24 هزار نفر مبتلا به سندروم پاهای بی قرار و 145 هزار فرد بدون بیماری عصبی را تحلیل کردند.

یافته ها نشان داد افراد مبتلا به این سندروم نسبت به افراد سالم 2.7 برابر بیشتر در معرض خطر خودکشی یا آسیب به خود دارند.

«موزی نا» استاد دانشکده بهداشت و توسعه انسانی در دانشگاه پن استیت و یکی از نویسندگان این تحقیق می گوید: این خطر روزافزون پس از اینکه محققان عوامل دیگری همچون افسردگی، اختلال خواب و بیماری های مزمن رایج را کنترل کردند همچنان باقی ماند. این امر نشان می دهد این سندروم می تواند یک متغیر مستقل باشد که احتمال خودکشی و آسیب به خود را تشدید می کند.

وی افزود: ما هنوز دلیل دقیق این امر را نمی دانیم اما نتایج مطالعه ما می تواند به تحقیقات آینده کمک کند تا چیزهای بیشتری در باره ساز و کار این مساله دریابیم.

سندروم پاهای بی قرار اختلالی است که معمولا در شب رخ می دهد و باعث اختلال در خواب می شود. این بیماری باعث احساس ناراحتی در پاها می شود به طوری که باعث می شود فرد مبتلا مجبور شود برای رسیدن به آرامش آنها را تکان دهد.

به گفته «زیانگ گائو» مدیر آزمایشگاه اپیدمیولوژی تغذیه ای پن استیت و یکی از نویسندگان این تحقیق، این یافته ها در شرایطی که آمار خودکشی در ایالات متحده رو به افزایش است، نشان می دهد که پزشکان باید توجه ویژه ای به سلامت روانی افراد مبتلا به این اختلال بکنند.

وی افزود: تحقیق ما نشان می دهد که این سندروم تنها مربوط به شرایط فیزیکی فرد نیست بلکه به سلامت روانی نیز مربوط است. با توجه به آمار موارد تشخیص داده نشده این سندروم و افزایش میزان خودکشی، این رابطه هر روز اهمیت بیشتری پیدا می کند.

کارکنان مراکز درمانی ممکن است پس از آگاهی از نتایج این تحقیق در هنگام معاینه بیماران مبتلا به سندروم پاهای بی قرار و خطر خودکشی، دقت بیشتری بکنند. علت اصلی سندروم پاهای بی قرار ناشناخته است اما مطالعات قبلی ارتباط بین آن و کمبود آهن و نیز سطح پایین دوپامین در مغز را نشان داده است.

سندروم پاهای بی قرار همچنین با خطر مرگ زودهنگام نیز مرتبط است اما علت آن ناشناخته است. برخی مطالعات، ارتباط بین این سندروم و احتمال زیاد فشار خون بالا و حمله قلبی و نیز افسردگی و فکر خودکشی را ثابت کرده است.

با این حال محققان می گویند این مطالعه نمی تواند رابطه علی و معلولی بین سندروم پاهای بی قرار و خطر خودکشی را به طور قطعی ثابت کند و هنوز نیاز به تحقیقات بیشتری هست. این مطالعه در JAMA Network Open به صورت آنلاین منتشر شده است.

 

 

No tags for this post.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا