سیاستگذاران، صاحبنظران و اندیشمندان تبلیغات محیطی ایران گرد هم آمدند

در این نشست که به عنوان مقدمه ای بر کنفرانس ملی تبلیغات محیطی و به منظور ارتقاء هر چه بیشتر کیفیت ان در نظر گرفته شده بود دو پنل تخصصی با موضوعات "ابعاد فرهنگی، اجتماعی و هنری تبلیغات محیطی" و " اخلاق، الزامات، قوانین و فعالان در تبلیغات محیطی" برگزار شد.

تلاش برای شناسایی نقاط خلأ موجود در حوزه تبلیغات محیطی

دکتر نجم الدین یکی از سخنرانان پنل اول  نشست با اشاره به حضور پژوهشگران و استادان با تنوع رشته ای چشمگیر در نشست تاکید کرد: در این نشست تلاش کرده ایم پدیده پیچیده تبلیغات و تبلیغات محیطی را، نه از یک منظر، بلکه از منظرهای ترکیبی متنوع مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم تا از این رهگذر، نقاط خلأ علمی موجود در حوزه تبلیغات محیطی و همچنین بن­لایه­های فرهنگی و ارتباطی حاکم بر آن در ایران امروز آشکار شده و زمینه کاوش علمی و نظام­مند در این حوزه فراهم آید.

دبیر علمی نشست در ادامه گفت: همراهان این سمینار هریک از منظری تخصصی چون مدیریت شهری و زیبایی شناسی شهری، فرایند فنی تولید تبلیغات محیطی و نیز نسبت­های قابل تبیین میان فرهنگ و ظرفیت­های اجتماعی با تبلیغات محیطی، و سپس از منظر مدیریت و سیاستگذاری فرهنگی و شهری و مناسبات صنفی به این پدیده پیچیده پرداختند تا ظرفیت­های پژوهشی، پرسش­های مطرح و حائز اهمیت و مفصل­بندی­های روش­شناختی و علمی ناظر بر تبلیغات محیطی آشکار و طرح شود و مسیر برای علمی کردن و علمی­دیدن این حوزه هموارتر شود.وی افزود: اگر چنین شود، بی­شک شاهد تغییرات جدی در چهره شهری و تبلیغات شهری ایران خواهیم بود.

ضرورت تبيين علمي و كالبد شكافي آسيبها و ظرفيتهاي تبليغات محيطي در توسعه پايدار شهر

دکتر منصوری دیگر سخنران نشست با تاکید بر اینکه در چارچوب ادبيات منظر3 هدف اصلي هويت، زيبايي و كاركرد اقدامات مديريت منظر شهري را هدايت مي كند گفت: در راستاي برنامه ها و اقدامات ارتقاي كيفيت منظر، موضوع تبليغات محيطي در سرفصلهاي "هويت شهر در تعامل با تبليغات محيطي" ، "كاركرد هاي تبليغات محيطي در منظر شهر " و "زيباسازي و تبليغات محيطي " مطرح و مورد بررسي قرار می گيرد.

دکتر منصوری افزود: تبليغات محيطي، به منزله بروز و ظهور فعاليتهاي جاري در درون شهر، بخشي از جريان زندگي جاري شهري است كه موجب معنادارشدن منظر شهر، پويايي و سرزندگي آن مي شود. در عين حال، بهره هاي اقتصادي نهفته در آن موجب مي شود تا مديريت شهري پيوسته در رعايت سياستهاي ضروري براي هدايت كمي و كيفي تبليغات محيطي در شهر، كه منطبق با مأموريتهاي ذاتي آن است، موفق عمل كند.

وی در ادامه تاکید کرد: ناشناخته بودن پاراداكس هاي حاكم بر ميزان و نوع تبليغات محيطي و سياستهاي ارتقا كيفي فضا به اين نقيصه دامن می­زند. به همین دلیل علاوه بر ضرورت تبيين علمي مسئله و كالبد شكافي آسيبها و ظرفيتهاي تبليغات محيطي در توسعه پايدار شهر، لازم است مديريت شهري نسبت به تفكيك اختيار مديريت تبليغات از بهره مندي از منافع آن در حوزه مديريت خود اقدام کند.

 

ادارک ما از تبلیغات محیطی و کارکردهای آن در جامعه ساده و کلیشه‌ای شده است

افسانه کامران  که در بخش دیگری از نشست صحبت می کرد گفت: توجیه نابسامانی و آشفتگی تبلیغات‌محیطی در ایران با طراحی‌های ضعیف و تکراری و انداختن بار گناه بر شانه‌های نه چندان ستبر طراحان‌گرافیک و یا حتی توجیه‌ اقتصادی چون بازگشت سرمایه و غیره نشان از آن دارد که ادارک ما از تبلیغات محیطی و کارکردهای آن در جامعه ساده و کلیشه‌ای شده است. 

وی تاکید کرد: به نظر می‌رسد اکنون زمان مناسبی است تا به بهانه کنفرانس تبلیغات‌محیطی در دانشگاه علم و فرهنگ در بسیاری از این کلیشه‌ها که مانع نزدیک شدن به ژرف ساخت‌هاست به دیده تردید بنگریم و راه تحقیق و پژوهش در این زمینه را برای دانشجویان و محققان بگشاییم.

کامران در ادامه تصریح کرد: تفسیر ژرف ساخت‌ها در تبلیغات محیطی لاجرم باید نظام‌های بازنمایی در تبلیغات محیطی در ایران را بررسی  و مطالعه کند. وی افزود: این جستجو بدون مطالعه در نظام‌های ادارکی ایرانیان از فضا و محیط و نیز نظام‌های بازنمایی تصویر  در نزد آنان امکان‌پذیر نخواهد بود.

 

فرایند طراحی، یک فرایند به شدت حساب شده، دقیق و نظام مند است

دکترطبیب زاده در سخنرانی خود با اشاره به شرح فرایندهای دقیق و قانونمند حاکم بر شکل گیری تبلیغات محیطی که از فنی ترین و پیچیده ترین اشکال این فن است تاکید کرد: فرایند طراحی، یک فرایند به شدت حساب شده، دقیق و نظام مند است و از مرحله ایده پردازی تا متناسب سازی و پیاده سازی آن متناسب با رسانه و محیط، در هر فاز،متغیرهای پیچیده ای مورد توجه طراح یا گروه طراحان قرار می گیرد تا نهایتاً محصول نهایی در شکلی ساده و درعین حال محاسبه شده در منظر عموم قرار گیرد.

دکترطبیب زاده در ادامه صحبت های خود را در سه گام اصلی خلاصه کرد و افزود: در گام نخست روند پدیداری ایده و ایده پردازی در محیط های داخلی و خارجی و مدل های ناظر بر ایده خلاق مورد نظر است.سپس هدف گذاری مبتنی بر ایده های تجسم یافته در محیط موضوع مطرح می شود  و در گام سوم بسترهای ایجاد اثردر محیط، برمبنای گونه های ثابت و متحرک تبلیغ محیطی مورد توجه قرار می گیرد.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا