موفقیت جراحان هندی در پیوند همزمان دو دست

یکی دیگر از شاهکارهای پزشکی جهان ، عملی جراحی برای پیوند دو دست یک بیمار بوده که توسط پزشکان هندی انجام گرفته است . در این عمل جراحی عبدالرحیم سی ساله ، بیمار اهل قندهار افغانستان ، دستان یک بیمار مرگ مغزی شده 54 ساله اهل کرالای هندوستان را دریافت کرده است.  عبدالرحیم یک فرد نظامی با درجه سروانی است که سه سال پیش ، در زمان خنثی کردن مین در بخش های جنگ زده کشورش ، دچار حادثه شده و هر دو دست خود را از دست داده است.  

عبدالرحیم برای پیدا کردن جراح پیوند دست و اهدا کننده ، کشورهای زیادی را زیر پا گذاشته بود . وی در نهایت به موسسه علوم پزشکی و مرکز تحقیقاتی آمریتا (The Amrita Institute of Medical Sciences and Research Centre) رسید که با درخواست عمل جراحی اش در این مرکز موافقت شد .

در اینجا مصاحبه ای با پروفسور Subramania Iyer رئیس بخش جراحی پلاستیک و سرپرست تیم پزشکی این عمل جراحی ، انجام گرفته که به جزئیات عمل و نتیجه آن اشاره خواهد شد .

 

در رابطه با چگونگی انجام این عمل جراحی توضیح دهید

این عمل جراحی در واقع یک ماراتن پیوند عضو بوده که در حدود پانزده ساعت به طول انجامیده است . تیم پزشکی این عمل جراحی متشکل از بیست جراح و هشت متخصص بیهوشی بوده اند که توانستند در ماه گذشته این عمل پیوند را با موفقیت به پایان برسانند.

آنچه که در عمل جراحی گذشت چه بود؟

در واقع هر دست نیازمند اتصال دو استخوان، دو شریان یا سرخرگ، چهار سیاهرگ و در حدود چهارده تاندون بوده است . پیش از آغاز عمل جراحی پیوند ، داروهای مصون سازی و مهارکننده ها مورد استفاده قرار گرفتند و پس از آن نیز مصرف این داروها  ادامه پیدا کرد .

وضعیت بیمار پس از عمل چگونه است؟

عبدالرحیم پس از این عمل جراحی قادر است از هر دو دست خود در کارهای روزانه اش استفاده کند . البته او نیازمند انجام فیزیوتراپی فشرده برای مدت زمان 9 تا 10 ماه است تا بتواند به زندگی عادی خود باز گردد .

اعضای خانواده اهدا کننده عضو ، چگونه به این عمل رضایت دادند؟

خانواده قربانی تصادف که دچار مرگ مغزی شده بود ، برای اهدای عضو ، مورد مشاوره قرار گرفتند . آن ها با این شرط با این عمل موافقت کردند که دو دست مصنوعی جایگزین عضوهای اهدا شده جان باخته شود تا در نظرشان ناهنجاری های مردگان کاهش پیدا کند.

آیا این عمل پیوند، نخستین عمل پیوند دو دست در کشور هندوستان است؟

خیر- این عمل جراحی، دومین عمل جراحی موفقیت آمیز پیوند دو دست به حساب می آید که البته در عین حال نقطه عطف دیگری در پیوند اعضا در کشور هند محسوب می شود . قابل ذکر است که اولین عمل جراحی پیوند دو دست در حدود چهار ماه پیش در بیمارستانی مستقر در شهر کوچی (Kochi) انجام گرفت . شخص دریافت کننده عضو ، سی ساله بوده و در حال حاضر از شرایط خوبی برخوردار است. او به آسانی می تواند فعالیت های معمول روزانه خود را انجام دهد .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا