به اتمام رسیدن بررسی سند زیست فناوری کشور

به گزارش سیناپرس به نقل از مهر،منصور کبگانیان در حاشیه جلسه شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور گفت: این جلسه صد و پنجمین جلسه شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور بود. مباحث ستاد توسعه زیست فناوری کشور در چند جلسه گذشته مطرح شده بود و در این جلسه، راهبرد شماره ۷ و دیگر راهبردهای سند بررسی و کامل شد.

وی ادامه داد: در راهبرد ۷، سند ملی توسعه زیست فناوری، آموزه های اخلاقی مطرح شد، چون این حوزه بسیار مهم است و مردم نگرانی هایی دارند، در عین حال که نیاز روز کشور است باید به این علم مجهز شویم، برای همین از مباحث حقوقی، فقهی و اخلاقی در این حوزه مصوبه ای در اقدامات راهبرد ۷ داشتیم.

قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور افزود: تبعات فرهنگی و تاثیر فناوری های زیستی بر فرهنگ عمومی، یکی دیگر از اقدامات بود. همچنین اندیشه های دینی و اخلاق زیستی در این راهبرد تبیین و مقرر شد از حوزه های علمیه و دانشمندان دانشگاه ها در این حوزه ورود کرده و کمک کنند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین مقرر شد با آموزش و پرورش همکاری داشته و هنجارهای اخلاقی و ایمنی زیستی در متون درسی دانش آموزان وارد شود.

کبگانیان با اشاره به راهبرد شماره ۸ سند زیست فناوری کشور گفت: در این راهبرد که به ارتقای امنیت غذایی پراخته است، به ارزیابی مخاطرات سلامت زیست محیطی اشاره شد.

وی ادامه داد: همچنین به ارتقای دیپلماسی علمی و فناوری در این حوزه، در چارچوب سند جامع همکاری های علمی تاکید شد و یکی از اقدامات این راهبرد بود.

قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور تصریح کرد: در ماده ۸ به الزامات تحقق سند اشاره و مقرر شد در چشم انداز ۱۴۰۴ ، ما سه درصد از سهم بازار جهانی را در این حوزه داشته باشیم. بنابراین باید برای این الزامات مصوباتی داشته باشیم.

وی ادامه داد: سند بدون سازو کار اجرایی رها نمی شود،  مسئول سیاست گذاری، هماهنگی و نظارت کلان بر  این سند، بر عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی است. همچنین رصد و نظارت بر اجرای سند برعهده ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور است و خود ستاد زیست فناوری وظیفه هماهنگی، نظارت و پایش شاخص های اجرای سند را با همکاری همه دستگاه های کشور برعهده دارد.

کبگانیان افزود: شورای زیست فناوری از تمام دستگاه های ذیربط تشکیل شده، چرا که این سند متعلق به تمام کشور است و رئیس این ستاد معاون علمی و فناوری رئیس جمهور بوده و اعضای دیگر این ستاد، از وزیر علوم، وزیر بهداشت، وزیر جهاد کشاورزی، وزیر صنعت معدن و تجارت، وزیر دفاع، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، وزیر نفت، نماینده ستادراهبری نقشه جامع علمی کشور، ۵ نفر از خبرگان دانشگاهی و حوزوی تشکیل شده است.

وی ادامه داد: این سند در ۱۲ ماده به پایان رسید و مراحل اصلاح نهایی آن در نوبت ۲ هفته ای شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شده و سپس توسط رئیس جمهور ابلاغ خواهد شد