کار فضانوردان، معادل کاشفان اولیه است

سوزی ایمبر (Suzie Imber) تحصیلات خود را در امپریال کالج لندن آغاز کرد و سپس برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا راهی دانشگاه لستر (انگلیس) شد. در ادامه، به عنوان دانشمند و پژوهشگر، در مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا مشغول به کار شد.

ایمبر در گفتگو با timeshighereducation، از تجربه حضور در ناسا و تدریس در دانشگاه می گوید:

چطور به علوم فضایی علاقه مند شدید؟

تحصیلات پدر و مادرم در رشته ریاضیات و مهندسی بود و آنها، من و دو برادرم را از سنین کودکی با علوم مختلف، بویژه علوم فضایی آشنا کردند. یکی از برادرانم، فیزیکدان ذرات نوترینو است و خودم، پژوهشگر علوم فضایی هستم.

آیا همواره رویای فضانورد شدن داشتید؟

در نوجوانی دوست داشتم یک کاشف (و کاوشگر) باشم؛ علاقه زیادی به داستان های مرتبط با اکتشاف در قطب جنوب داشتم. زمانی که به فضا علاقه مند شدم، دریافتم که فعالیت فضانوردان معادل و همتراز کار کاشفان اولیه است که در تلاش برای پیشبرد مرزهای دانش و رمزگشایی از ناشناخته ها در فضا هستند.

چه تجربیاتی از کار در مرکز فضایی گودارد ناسا کسب کردید؟

سوپروایز و مربی من در این مرکز، جیم سلاوین (Jim Slavin)، از دانشمندان در مأموریت کاوشگر مسنجر به سیاره عطارد بود.

این کاوشگر در زمان حضورم در ناسا به فضا پرتاب شد. این شانس را داشتم که به عنوان نخستین فرد، داده های ارسال شده از سیاره دیگر را تجزیه و تحلیل کنم و این مقطع، زمینه و فرصت تحقیقاتی منحصر به فردی برای من ایجاد کرد.

از نکات مثبت و منفی شغل خود بگوئید.

حوزه فعالیت من بسیار گسترده است. مأموریت های جدید برای سیارات دیگر در منظومه شمسی برای 20 سال آینده برنامه ریزی شده اند. به نقاط مختلف جهان سفر کرده و با دانشمندان کشورهای دیگر ملاقات می کنم؛ درباره نتایج آخرین تحقیقات به بحث و تبادل نظر می پردازیم و ایده های جدید را با یکدیگر به اشتراک می گذاریم.

اما گاهی اوقات، ساعات کار طولانی و فشار تحقیقات، شرایط کار را برای پژوهشگر دشوار می کند. به عنوان مثال، در تمام طول شب و روز در حال چک کردن ایمیل های کاری هستم و حتی گاهی مجبور به فعالیت های فوق العاده شبانه می شوم.

شما در دو سری از برنامه های تلویزیونی فضانورد BBC شرکت کرده و برنده شدید؛ دستاورد این برنامه برای شما چه بود؟

در طی این برنامه، در چالش های مختلفی در زمینه فعالیت در ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) و سفر به سیاره سرخ شرکت کردم که به من کمک کرد تا درک بهتری از ترس و نگرانی های دانشجویان در کلاس درس داشته باشم.

چه توصیه ای برای جوانان دارید؟

بیش از نیمی از کاندیداهای فضانوردی، دانشمندان هستند. اشتیاق به علم به معنای از دست دادن ورزش، سرگرمی و اجتماعی بودن نیست. جاده پیش روی انسان، همواره یک مسیر مستقیم و صاف نیست، پس نباید از تلاش هایی که اندکی غیرمتعارف به نظر می رسند، خجالت کشید.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا