زنگ صادرات محصولات دانش‌بنیان ایرانی به صدا در آمده است

حالا پس از حمایت مسئولان برای تولید و تجاری‌سازی محصولات ایرانی صدای زنگ آغاز صادرات این محصولات نیز به گوش می‌رسد.

پس از مواجهه با تحریم‌ها و ضرورت اتکا به تولید داخلی، مسئولان کشور به این نتیجه رسیدند که باید از محصولات دانش‌بنیان محققان ایرانی حمایت کرد تا این محصولات بتوانند نیاز بازار داخلی را رفع کنند.

حمایت‌ها در قالب تاکیدات مقام معظم رهبری شکل گرفت تا اینکه حالا در فن‌بازارهای بین‌المللی صدای صادرات این محصولات نیز به گوش می‌رسد.

با توجه به اینکه صادرات محصولات دانش بنیان محرک اصلی فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان است و تاثیر زیادی در بالا رفتن کیفیت محصولات این شرکت‌ها دارد برگزاری فن‌بازارهای بین‌المللی در این زمینه بسیار موثر است زیرا محققان شرکت‌های دانش‌بنیان را هم با شرایط صادرات محصول و چگونگی تعامل با شرکت‌های خارجی آشنا می‌کند.

به طور مثال در حاشیه پانزدهمین اجلاس روسای اتاق‌هاي بازرگاني كشورهاي حاشيه درياي خزر فن‌بازاری متشکل از محصولات دانش‌بنیان ایرانی در منطقه آزاد بندر انزلی دایر شده است که فرصت‌هاي اقتصادي و تجاري را برای محققان دانش‌بنیان کشور فراهم می‌کند.

برگزاری این‌گونه فن‌بازارها با هدف بسترسازي براي معرفي و عرضه فناوري‌ها و توانمندي‌هاي فناورانه در حوزه‌هاي مختلف تخصصي و ايجاد فضاي مناسب براي تجاري‌سازي از طريق ارائه فرصت‌هاي جديد سرمايه‌گذاري و ترغيب بخش خصوصي براي سرمايه گذاري انجام می‌شود و به محققان این امکان را می‌دهد که محصولات خود را در بازار‌های بین المللی نیز عرضه کنند.

حضور  ۱۱ پارك علم و فناوري كشور، ۴ مركز رشد،  ۴ دانشگاه و مركز تحقيقاتي و بيش از ۷۰ شركت فناور و دانش بنيان كه آماده ارائه بيش از ۱۰۰  ايده، محصول يا خدمت فناورانه است می‌تواند زمینه‌ساز حضور پارک‌های علم و فناوری تمام استان‌های کشورمان در فن‌بازارهای بین المللی آینده باشد.

حضور نمایندگان کشورهای دیگر بخصوص کشورهای همسایه و فعالان اقتصادي این كشورها، فرصتي مناسب براي ارائه منتخبي از توانمندي‌هاي فناوري كشور در حوزه دانش بنيان است.

 افزايش قدرت رقابت و رشد شركت‌هاي متكي بر دانش، كمك به جذب دانش فني و سرمايه‌هاي داخلي و بين المللي، افزايش حضور و مشاركت تخصصي شركت‌هاي فناور داخلي در مرحله بين المللي، تجاري سازي نتايج تحقيقات و تحقق ارتباط بخش‌هاي تحقيقاتي توليدي و خدماتي جامعه از جمله مهم‌ترين اهداف اين فن بازارها به شمار می‌رود ولی با توجه به ضرورت مديريت هوشمند در صادرات، نبايد در بخش مديريت، ساماندهي و هدايت شركت هاي تجاري به صورت مقطعي عمل كنيم و برگزاری اینگونه فن‌بازارهای بین‌المللی باید ادامه یابد.

البته صادرات محصولات دانش بنیان یک مبحث جدید در حوزه صادرات کشور است که نیاز به ضوابط و قوانین خاص خود دارد به همین دلیل باید با ادبیات و قوانین خاصی، توسعه صادرات را پیگیری کنیم و از همین رو مسئولان کشور به دنبال تدوین ساز و کارهای صادرات محصولات دانش بنیان هستند.
ولی با توجه به سن کم پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان کشور ما، محصولات دانش بنیان ایرانی که به کشورهای مختلف صادر شده‌اند کم نیستند و تعداد آن‌ها نشان از برنامه‌ریزی منسجم ایران برای در اختیار گرفتن بازار فناوری‌های نوین سایر کشورها به خصوص کشورهای همسایه دارد.

این محصولات که با استفاده از تکنولوژیهای روز تهیه می شوند روز به روز کاربردهای بیشتری در کشورهای مختلف پیدا می‌کنند و اقتصاد کشورها را رقم می‌زند کشور ما نیز روز به روز برای خودکفایی در این زمینه فعال‌تر می‌شود.

دکتر مجید متقي طلب/ رئيس دبيرخانه فن بازار جمهوري اسلامي ايران

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا