شگفتی محققان از گودالهای مرموز اطراف دریای مرده

دریای مرده که از آن به بحرالمیت نیز یاد می شود بسیار شور است (34 درصد آن نمک است، یعنی تقریبا 10 برابر شوری آب اقیانوس ها) و در عین حال با ارتفاعی درحدود 429 زیر سطح دریا، پست ترین حوزه آبی جهان نیز شناخته می شود.

اما در دهه های اخیر سطح آب این دریا با سرعت عجیبی افت کرده است که کارشناسان علت اصلی آن را انحراف جریان آب رود اردن می دانند (که به طور طبیعی آب دریای مرده را تأمین می کند) در عین حال حفاری های معدنی که در جنوب این دریا صورت می گیرد نیز بر این مشکلات دامن زده است. برآورد می شود سطح آب این دریا سالانه 3 متر کم می شود.

همزمان با تداوم این فرآیند آب در چاههای آب شیرین بالا آمده و لایه های نمک را در خود حل می کند که در نتیجه آن گودال های بزرگ و عجیبی در اطراف این دریا ایجاد شده است.

به گفته محققان این گودالها به طور ناگهانی و بدون هیچ نشانه اولیه و هشدار دهنده سر باز می کنند.

اکنون این نگرانی وجود دارد که با ادامه این روند، گودالهای بزرگ دیگری به طور ناگهانی ایجاد شده و درنتیجه شرایط نگران کننده ای در اطراف این دریا رقم بخورد.

در حال حاضر محققان تلاش می کنند تا با استفاده از روش های مختلف مکان احتمالی باز شدن گودالهای بعدی را شناسایی کنند اما به گفته آنها این کار بسیار پیچیده است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا