به همت محققان دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شد؛
ساخت ارتز با قابلیت حرکتی بالا جهت افراد مبتلا به ضایعات نخاعی

محققان دانشگاه علوم پزشکی شیراز موفق به طراحی و ساخت نمونه ارتز با قابلیت حرکتی بالا برای بیماران مبتلا به ضایعات نخاعی شدند.

به گزارش سینا پرس فارس، محمدتقی کریمی دکترای تخصصی ارتز و پروتز و یکی از مجریان طرح با بیان اینکه این پروژه با عنوان «طراحی و ساخت و ارزیابی عملکرد ارتز فعال ایستادن افراد آسیب نخاعی » اجرایی شده است، گفت: آسیب نخاعی صدمه ای است که به نخاع وارد می شود و سبب از دست دادن عملکرد برخی از اندامهای بدن می شود.

کریمی ادامه داد: در نتیجه آسیب نخاعی، شخص ممکن است دچار مشکلات متعددی شود از جمله از دست دادن توانایی ایستادن و راه رفتن، پوکی و شکستگی استخوانها، عفونت مجاری ادراری و کاهش عملکرد سیستم قلبی عروقی و گوارشی، تغییر شکل مفاصل و غیره.

او افزود: شیوع آسیب های نخاعی در میان کشورهای مختلف متفاوت است. به عنوان مثال، تعداد افرادی که هر ساله دچار آسیب های نخاعی می شوند بین 50 تا 60 مورد جدید در یک میلیون نفر (در ایالات متحده) و 70 تا 80 مورد جدید در یک میلیون نفر (در ایران) متفاوت است.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه تاکنون راهی برای درمان عارضه قطع نخاع به رغم تلاش محققان دنیا ارائه نشده است، افزود: افراد مبتلا، ناچار هستند برای حرکت از ویلچر و در جهت اهداف توانبخشی و درمانی از ارتز استفاده کنند. از این رو، همواره پژوهشگران بدنبال ارائه روشی هستند تا توانمندی این افراد را در ایستادن و راه رفتن بالا ببرند و اختلالات ثانویه‌ای ناشی از این نوع آسیب‌ها را کاهش دهند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز یادآور شد: اگر چه ارﺗﺰﻫﺎي ﻣﺘﻌﺪدي ﺑﺮاي اﻓﺮاد داراي آﺳﻴﺐ ﻧﺨﺎﻋﻲ ﻃﺮاﺣﻲ شده است اما این افراد هنگام استفاده از این ارتزها با مشکلات مختلفی روبرو هستند. لذا پروژه طراحی و ساخت ارتز فعال ایستادن افراد آسیب نخاعی با هدف حل مشکلات ارتزهای موجود انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه قابلیت و کارایی ارتز از تکنولوژی آن مهمتر است، تصریح کرد: با ارتز طراحی شده، الگوی حرکت افراد به حالت طبیعی نزدیکتر می‌شود و نتایج، عملکرد مطلوب این ارتز را در ایستادن و راه رفتن افراد قطع نخاع نشان داد. نوآوری موجود در این طرح، کارکرد ارتز با یک قطعه ساده و مکانیکال است که به دنبال این اتفاق، مصرف انرژی و خستگی این افراد کمتر شده و مدت زمان بیشتری را می‌توانند راه بروند.

پژوهشگر حوزه توانبخشی در خاتمه با اشاره به اینکه پروژه فوق، حاصل قریب به دو دهه مطالعه بوده و در چند مرحله انجام شده است و در حال حاضر نسل اول، دوم و سوم این ارتز ساخته شده و در اختیار مراکز قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: بنظر می رسد ترکیب ارتوز و واکر می تواند نقش موثری در بهبود عملکرد افراد آسیب نخاعی در ایستادن و راه رفتن داشته باشد، از این رو، تلاشها در این زمینه همچنان ادامه دارد و در حال حاضر نمونه آزمایشگاهی واکر هوشمند نیز ساخته شده است.

گزارش: فتانه حق پرست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا