مجتمع «فرآورش قیرطبیعی» در کرمانشاه راه اندازی می‌شود

معاون پژوهش و فناوری سازمان جهاددانشگاهی استان کرمانشاه از پیگیری راه اندازی «مجتمع فرآورش قیرطبیعی» در استان خبر داد و افزود: هدف از راه اندازی این مجتمع کاهش حداکثری و یا قطع کامل خام فروشی قیرطبیعی استان است.

به گزارش سینا از روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی استان کرمانشاه دکترخلیل جلیلی با اشاره به وجود معادن غنی قیرطبیعی در استان کرمانشاه، افزود: بعد از آمریکا و کانادا، ایران دارنده بزرگترین ذخایر قیرطبیعی در جهان است که حدود ۸۰ درصد این ذخایر هم در استان کرمانشاه قرار دارد.

وی با اشاره به ارزش بالای این ماده معدنی گفت: از قیرطبیعی فرآورده های بسیاری در جهان تولید می شود که کاربرد زیادی در صنایع مختلف دارند و به همین علت کشورهای بسیاری طالب دستیابی به این ماده معدنی با ارزش هستند.

جلیلی با اشاره به خام فروشی این ماده معدنی در ایران گفت: متاسفانه این ماده معدنی با ارزش، بدون فرآوری از کشور خارج شده و عملا ارزش افزوده ای برای کشور ندارد، در حالی‌که کشورهای دارنده این ماده با ارزش، با فرآوری و تولید فرآورده های با ارزش از آن درآمد بسیاری کسب می کنند.

معاون پژوهش و فناوری سازمان جهاد دانشگاهی کرمانشاه افزود: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر جلوگیری از خام فروشی و ضرورت فرآوری این ماده معدنی با ارزش، از ۱۵ سال پیش در سازمان جهاددانشگاهی استان بصورت هدفمند پیگیر فرآوری قیرطبیعی و تولید محصول از آن هستیم.

وی افزود: خوشبختانه سال گذشته اولین محصول فرآوری شده از قیرطبیعی را در استان تولید کردیم که گام مهمی در راستای جلوگیری از خام فروشی این ماده معدنی است.

جلیلی با اشاره به تولید کربن فعال از قیرطبیعی گفت: این فناوری برای اولین بار در کشور به همت پژوهشگران جهاددانشگاهی کرمانشاه به دست آمده و سال گذشته توانستیم اولین واحد نیمه صنعتی تولید کربن فعال از قیرطبیعی کشور را با ظرفیت ۲۰۰ تن در سال در استان راه‌اندازی کنیم.

به گفته معاون پژوهش و فناوری سازمان جهاد دانشگاهی کرمانشاه، کربن فعال در صنایع حساس کشور مانند صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع هسته ای کاربرد دارد.

جلیلی از پیگیری برای توسعه این پروژه خبر داد و افزود: در حال حاضر جلساتی با چند شرکت بزرگ نفتی، ایمیدرو و شرکت دوده صنعتی پارس داشته ایم و آنها از سرمایه گذاری در این طرح استقبال کرده اند.

وی افزود: پیشنهاد ما رسیدن به ظرفیت سالانه هزار تن از طریق سرمایه گذاری مشترک است، اما طرف‌های همکار در حال بررسی هستند تا در صورت امکان شرایط برای افزایش ظرفیت تولید تا سالانه دو هزار تن کربن فعال را فراهم کنند.

معاون پژوهش و فناوری سازمان جهاددانشگاهی کرمانشاه در ادامه از پیگیری راه اندازی مجتمع فرآورش قیرطبیعی در استان خبر داد و افزود: راه اندازی این پروژه طی یک برنامه پنج ساله در دستورکار قرار دارد و هدف آن کاهش حداکثری و یا قطع خام فروشی قیرطبیعی استان است.

وی افزود: برای راه اندازی این مجتمع، باید دو تا سه واحد نیمه صنعتی دیگر برای تولیدات فرآورده های قیرطبیعی راه اندازی کنیم که اقدامات لازم در این زمینه در حال پیگیری است.

جلیلی از تولید چهارفرآورده دیگر از قیرطبیعی در استان خبر داد و افزود: این محصولات عبارتند از گریدهای مختلف قیرطبیعی جهت استفاده در ساخت انواع جوهر، رنگ و لعاب، تولید روغن معدنی و بلوک گرافیتی که این پروژه‌ها در مرحله پایلوت هستند.

وی افزود: برنامه داریم ظرف دو، سه سال آینده واحدهای نیمه صنعتی و صنعتی تولید این محصولات را احداث کرده تا بتوانیم زمینه برای راه اندازی مجتمع فرآورش قیرطبیعی را ایجاد کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا