توسط پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاددانشگاهی
افتتاح آزمایشگاه توکسین و خط تولید نیمه صنعتی افزایه‌های سیمان‌کاری چاه‌های نفت

با حضور رییس جهاددانشگاهی، آزمایشگاه توکسین مرکز آنالیز شیمیایی و خط تولید نیمه صنعتی پکیج کامل افزایه‌های سیمان‌کاری چاه‌های نفت توسط پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی این نهاد افتتاح و تفاهم‌نامه سه‌جانبه این پژوهشکده با مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران و پژوهشکده گیاهان دارویی به امضاء رسید.

به گزارش سینا از روابط عمومی جهاددانشگاهی، دکتر حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی و هیأت همراه امروز دوشنبه (17 اردیبهشت) در ادامه ایجاد تعامل بیشتر مسئولان ارشد این نهاد با اعضا و بررسی مسائل و مشکلات واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی، ضمن بازدید از پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی این نهاد واقع در مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاددانشگاهی، پای دغدغه‌های اعضای این واحد نشستند.

دکتر مسلمی نائینی در ابتدای نشست صمیمانه با مدیران ارشد و اعضای پژوهشکده توسعه صنایع شیمایی ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع اعضای این پژوهشکده بیان کرد: امیدواریم از این جلسات در راستای رفع دغدغه‌های اعضا بیشتر بهره ببریم.

وی در ادامه گفت: مسائل بسیاری در جهاددانشگاهی وجود دارد که نیازمند گفت‌وگو و تعامل بیشتر در مورد آن هستیم تا از این طریق بتوانیم مشکلات را رفع کنیم.

رییس جهاددانشگاهی در رابطه با اینکه باید بتوانیم جهاددانشگاهی را به مرحله‌ای برسانیم که بتواند به عنوان نهادی خودگردان عمل کند، تأکید کرد: در جهاددانشگاهی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بسیاری وجود دارد که می‌توان آن را به یک سازمان بین المللی پرتوان تبدیل کرد تا دیگر نیازی به بودجه دولتی نداشته باشد و به صورت مستقل عمل کند.

دکتر مسلمی نائینی یادآور شد: جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد انقلابی دانش‌بنیان در ۴۴ سال گذشته ثمرات فراوانی داشته که در حل مشکلات و مسائل کشور موثر بوده است.

وی در ادامه بازدید از پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی عنوان کرد: در این پژوهشکده نمونه‌های مختلفی از محصولات متنوع تولید شده که امیدواریم در آینده با توجه به شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» و افزایش مشارکت بخش خصوصی و مردمی بتوانیم این محصولات نمونه را به تولید انبوه برسانیم.

رییس جهاددانشگاهی ضمن اشاره به کارنامه جهاددانشگاهی طی چهار دهه فعالیت این نهاد، تصریح کرد: بسیاری از محصولات جهاددانشگاهی در مرز علم قرار داشته و در دنیا مطرح است. طبق بررسی‌های صورت گرفته جهاددانشگاهی چیزی در حدود دو هزار میلیارد تومان تولید دانش داشته که باید این دانش به محصول تبدیل شود، لذا به خاطر این دستاورد باید از پژوهشگران، پیشکسوتان و حتی بازنشستگان جهاددانشگاهی قدردانی کرد تا بتوانیم آن را به بازار عرضه کنیم.

دکتر مسلمی نائینی در رابطه با محصولات تولید شده در پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی گفت: بسیاری از این محصولات در حد استانداردهای بین‌المللی ولی با قیمت به مراتب کمتر از نرخ جهانی قرار دارند. بنابراین مدیران و سازمان‌های کشور باید قدر این داشته‌ها را بدانند و خریدار این محصولات باشند.

همچنین دکتر نجمه یزدانفر رییس این پژوهشکده نیز در این مراسم ضمن تبریک پیشاپیش فرا رسیدن ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) و روز دختر به ارائه گزارشی از اقدامات، توانمندی‌ها و بخش‌های مختلف این پژوهشکده پرداخت و گفت: این مجموعه نخستین پژوهشکده جهاددانشگاهی است که از سال 1370 شروع به کار کرده و دارای بخش‌ها، گروه‌های پژوهشی و آزمایشگاه‌های تخصصی مختلفی است که متخصصان و پژوهشگران توانمندی در این بخش‌ها مشغول فعالیت هستند.

رییس پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی در ادامه در خصوص انتخاب مرکز خدمات تخصصی آنالیز شیمیایی جهاددانشگاهی به عنوان تیم برگزیده استان تهران در دومین کنگره ملی بانوان تاثیرگذار، بیان کرد: یکی دیگر از دستاوردهای فعالیت های جدید مرکز خدمات تخصصی آنالیز شیمیایی انتخاب تیم برگزیده استان تهران در دومین کنگره ملی بانوان تاثیرگذار در استان تهران بود. این مرکز در سال 1384 پایه گذاری و تأسیس شد و در طول 18 سال که از عمر این مجموعه می گذرد، این مرکز توانسته با بهره گیری از پرسنل جوان، نخبه و متخصص خود که عمدتاً بانوان هستند به عنوان آزمایشگاه همکار، معتمد و مرجع 8 سازمان نظارتی از جمله سازمان ملی استاندارد، سازمان غذا و دارو، سازمان محیط زیست، سازمان حفظ نباتات و … فعالیت کند. مرکز خدمات تخصصی آنالیز شیمیایی یکی از قدیمی ترین و مجهزترین مراکز خدمات تخصصی جهاد دانشگاهی است که از 6 آزمایشگاه تخصصی تشکیل شده است و با استفاده از تجهیزات مدرن دستگاهی خود در زمینه پایش و کنترل آلاینده های زیست محیطی در نمونه های آب، خاک، کنترل کیفی انواع محصولات غذایی، دارویی و شیمیایی تولیدی مطابق با استانداردهای ملی و بین المللی و همچنین تعیین ماهیت انواع فرآورده های نفتی فعالیت می کند.

دکتر یزدانفر افزود: این مرکز عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی معاونت علمی ریاست جمهوری و دارای رتبه دوازدهم در بین بیش از 500 آزمایشگاه در سطح کشور بوده و تا کنون 3 بار به عنوان آزمایشگاه همکار نمونه استاندارد انتخاب شده است. فعالیت های مرکز آنالیز شیمیایی تنها محدود به انجام خدمات آنالیز تخصصی نمی شود و این مرکز با بهره گیری از پرسنل متخصص و آموزش دیده خود فعالیت های علمی پژوهشی بسیاری را انجام داده و نتایج حاصل از آن تاکنون منجر به چاپ بیش از 150 مقاله تخصصی و همچنین ارایه آن ها در کنفرانس های ملی و بین المللی شده است. این مرکز همچنین حضور فعالی در کمیته های تدوین استاندارد ملی داشته و روش های متعددی را برای بررسی و اندازه گیری آلاینده های شیمیایی گوناگون به درخواست ادارات استاندارد استان های مختلف صحه گذاری و ارایه کرده اند.

شایان ذکر است؛ برگرداندن فضاهای متعلق به پژوهشکده، کمک در هزینه درمان بیماری‌های صعب العلاج اعضا، تبدیل وضعیت، ابهامات اعضا در خصوص اجرای طرح معراج، استفاده از فناوری‌ و تجهیزات جدید، حل مشکل درگاه پرداخت ارزی، ارائه مجوزهای تولید، تخصیص و افزایش بودجه تجهیزات، حل مشکلات اعضا در خصوص کار با مواد شیمیایی و بیولوژیکی از جمله موضوعاتی بود که در نشست اعضا پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی با رییس جهاددانشگاهی مطرح شد.

دکتر مسلمی نائینی در ادامه از نمایشگاه دستاوردها، توانمندی‌ها و محصولات پژوهشکده توسعه صنایع شیمایی جهاددانشگاهی بازدید کرد و با گفت‌وگو با محققان و متخصصان این مجموعه در جریان آخرین دستاوردهای آنان قرار گرفت.

همچنین در این بازدید، با حضور رییس جهاددانشگاهی آزمایشگاه تخصصی اندازه گیری توکسین‌ها در مرکز آنالیز شیمایی و خط تولید افزایه‌های سیمان‌کاری چاه‌های نفت افتتاح شد.

در ادامه این بازدید و در مراسم افتتاح آزمایشگاه جدید اندازه گیری توکسین ها در مرکز آنالیز شیمیایی، دکتر مهناز قمبریان رییس مرکز آنالیز شیمیایی پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی ایران گفت: در راستای توسعه خدمات آزمایشگاهی امنیت و سلامت غذایی و اجرای طرح ها و عرصه های رقابت ملی، مرکز آنالیز شیمیایی اقدام به تاسیس این آزمایشگاه در دو حوزه کاری جدید با عنوان آزمایشگاه اندازه گیری آلاینده های آلی با دستگاه مدرن LC MSMS و آزمایشگاه اندازه گیری آلاینده های فلزی با دستگاه مدرن ICP MSکرده است.

وی افزود: هدف از تاسیس آزمایشگاه اندازه گیری آلاینده های آلی زیست محیطی و غذایی است که مقادیر بسیار ناچیز آنها می تواند موجب بروز سرطان و ابتلا به بیماری های صعب العلاج گردد. در این میان پایش باقیمانده سموم کشاورزی، نیروز آمین ها، گند زداهای آلی، رنگ های غیر مجاز در آبزیان و همچنین اندازه گیری باقیمانده داروهای آنتی بیوتیک در فراورده های دامی در جهت تامین امنیت غذایی در کشور بسیار مهم می باشد. حساسیت بالا و سرعت آنالیز بسیار بالا از مزیت های دستگاه LC MSMS می باشد که موجب برتری این آزمایشگاه نسبت به سایر آزمایشگاه های تخصصی در کشور است..

دکتر قمبریان در ادامه گفت: هدف از تاسیس آزمایشگاه اندازه گیری آلاینده های فلزی با دستگاه مدرن ICP نیز اندازه گیری بسیار دقیق فلزات سنگین در انواع مواد غذایی، دارویی و شیمیایی است. با توجه به مخاطرات بالای فلزات سنگین در تهدید سلامت جامعه، پایش مقادیر بسیار ناچیز و دقیق این فلزات بسیار حائز اهمیت است. همچنین بافت و ماتریکس نمونه ها مزاحمت بسیار زیادی را در اندازه گیری این ترکیبات ایجاد می کند. به کارگیری دستگاه مدرن ICP MS در عین افزایش دقت و حساسیت اندازه گیری به دلیل استفاده از آشکار ساز جرمی می تواند اثرات بافت نمونه را به طور کامل حذف نماید. همچنین مهم ترین مزیت این دستگاه نسبت به سایر روش ها، اندازه گیری فلزات سنگین به صورت همزمان در یک نمونه می باشد.

رییس مرکز آنالیز شیمیایی پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی ایران در خصوص اجرای طرح پایش باقیمانده سموم و آلاینده های شیمیایی (سرب، کادمیوم، نیترات) در محصولات باغی و زراعی سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران نیز گفت: مهم ترین دستاورد تاسیس این آزمایشگاه جدید اجرای طرح پایش باقیمانده سموم و آلاینده های شیمیایی در محصولات سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران بوده است. در این طرح پایش باقیمانده سموم و آلاینده های شیمیایی (سرب، کادمیوم، نیترات) در محصولات باغی و زراعی و بررسی کیفیت و سلامت محصولات غذایی عرضه شده در میادین و بازارهای تابعه سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران در فصل پاییز و زمستان 1402 انجام شد. با توجه به اهمیت موضوع امنیت غذایی در کشور در این طرح بیش از 992 نمونه پایش باقیمانده سموم و 620 نمونه پایش آلاینده های شیمیایی از 400 نمونه محصولات غذایی عرضه شده در سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران در فصل پاییز و زمستان سال 1402 با موفقیت انجام شد.

همچنین در ادامه افتتاح خط تولید نیمه صنعتی پکیج کامل افزایه های سیمان کاری چاه های نفت، دکتر نورعلی محمدی مدیر گروه پژوهشی صنایع شیمیایی معدنی درباره این طرح گفت: سیمان کاری چاه ها یکی از مهم ترین مراحل حفاری در چاه های نفت و گاز می باشد. با توجه به شرایط سازند (دما، فشار، نوع سازند) لوله گذاری و سیمان کاری در مراحل مختلفی انجام می شود و متناسب با شرایط عملیاتی از انواع مواد شیمیایی برای نیل به اهداف  هر مرحله از سیمان کاری استفاده می شود. این مواد که با نام افزایه های سیمان کاری شناخته می شوند عمدتا وارداتی هستند.

وی افزود: مهم ترین افزایه های سیمان کاری شامل دیسپرسنت آب شور و شیرین، ریتاردرهای دمای بالا و دما پایین، کنترل کننده هرز روی آب دوغاب در دمای بالا، کنترل کننده هرز روی آب دوغاب در آب های شیرین و شور و همچنین افزایه ضد مهاجرت گاز هستند که گروه پژوهشی صنایع شیمیایی معدنی از سال 1392 اقدام به ایجاد دانش فنی و بومی سازی فرایند تولید نیمه صنعتی این افزایه ها نموده است. در حال حاضر پکیج کامل افزایه های سیمان کاری چاه های نفت قابل تولید و عرضه صنعتی است.

گفتنی است، در ادامه این مراسم با حضور رییس جهاددانشگاهی؛ پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی، پژوهشکده گیاهان دارویی و مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران تفاهم‌نامه همکاری سه جانبه‌ای امضا کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا