فرصت های بیشتری برای بکارگیری زنان در صنعت گردشگری فراهم شود

عضو هیئت علمی بخش گردشگری و هتلداری دانشگاه شيراز، با اشاره به اینکه زنان به عنوان نیمی از جامعه می توانند نقش مهمی در توسعه کشور داشته باشند، گفت: زنان کارآفرین جهت فعالیت در حوزه گردشگری اغلب با سه دسته از موانع شخصی و خانوادگی، اجتماعی و فرهنگی و منابع مالی روبرو هستند که برای آنها چالش ایجاد می کند.

به گزارش سینا پرس فارس، دکتر زهرا معاون عضو هیئت علمی بخش گردشگری و هتلداری دانشگاه شیراز، امروز 21 دی ماه در نشست تخصصی “نقش آفرینی زنان در صنعت گردشگری” که به همت جهاد دانشگاهی استان فارس برگزار شد؛ با تاکید بر اینکه نقش تاثیرگذار زنان در قلمرو اشتغال غیرقابل انکار و در خور تحسین است و هم اکنون زنان در عرصه های اجتماعی و عمومی عهده دار بسیاری از مشاغل شده و دوشادوش مردان در تلاش هستند، گفت: از هر 4 کارمند صنعتی یک نفر و از هر 10 کارگر کشاورزی و خدمات چهار نفر زن هستند. همچنین 66 درصد خدمات را نیز زنان عهده دارند.

به گفته این استاد دانشگاه؛ تمایل زنان به حضور بیشتر در صنعت گردشگری میتواند برگرفته از مهارتهای شخصی، تاکید کمتر بر آموزش و پرورش رسمی، گزینه های افزایش یافته برای کارآفرینی و گستردگي گزینه های کار پاره وقت باشد.

عضو هیئت علمی بخش گردشگری و هتلداری دانشگاه شیراز، مزیت جایگاه و نقش زنان در عرصه گردشگری را فرصت رشد و توسعه زنان، امکان تعامل با ملت های دیگر، دستیابی آسان به مشاغل پردرآمد در بخش رسمی و ایجاد زیرساخت برای جوامع محلی عنوان کرد.

او اظهار داشت: کارکرد اجتماعی و اقتصادی زنان در صنعت گردشگری حکایت از موفقیت آنها در این حوزه دارد به طوری که حوزه هایی نظیر آژانسهای مسافرتی، اقامتگاه ها، جاذبه ها و سرگرمی ها، غذاها و نوشیدنی ها، برنامه ریزی رویدادها و سوغاتی و صنایع دستی از مشاغلی است که زنان کارآفرین در بخش گردشگری در آن مشارکت فعال و پویا دارند.

معاون در ادامه با اشاره به اینکه زنان به عنوان نیمی از جامعه می توانند نقش مهمی در توسعه کشور داشته باشند، گفت: زنان کارآفرین جهت فعالیت در حوزه گردشگری اغلب با سه دسته از موانع شخصی و خانوادگی، اجتماعی و فرهنگی و منابع مالی روبرو هستند که برای آنها چالش ایجاد می کند.

معاون در خاتمه، اجرای اقداماتی در راستای ایجاد دسترسی برابر برای زنان به منابع اقتصادی خدمات اعتباری و بانکی، آگاهی و توانمندسازی با برگزاری اردوهای آگاهی بخشی و بهبود شرایط کار زنان و حفظ ایمنی و امنیت آنها در محل کار با از بین بردن انواع خشونت علیه زنان را از تغییرات ساختاری مناسب برای تضمین مشارکت برابر زنان در صنعت گردشگری عنوان کرد.

گزارش: فتانه حق پرست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا