تاثیر کاهش مصرف گوشت گاو بر حفظ محیط زیست

در حال حاضر در گوشه و کنار جهان گروه های مختلفی از مردم بنا به دلایل مختلف مذهبی ، بهداشتی و دغدغه های حفظ محیط زیست از برنامه غذائی مبتنی بر گیاه خواری استفاده می کنند .

مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد که برای کمک به محیط زیست لزومی به پیروی از برنامه غذائی مبتنی بر گیاه خواری وجود ندارد و تنها با کاهش مصرف گوشت گاو و محصولات لبنی به دست آمده از این جانور و افزایش استفاده از مرغ و تخم مرغ ، می توان به بهبود شرایط زیست محیطی کره زمین کمک کرد .

در این پژوهش ، دیوید برینگلسون David Bryngelsson از دانشگاه تکنولوژی سوئد University of Technology in Sweden به بررسی نقش و تاثیر برنامه غذائی مورد استفاده انسان در محیط زیست پرداخته است . مطالعات وی نشان می دهد که بیش از 15 درصد از گازهای گلخانه ای تولید شده در کره زمین بر اثر پرورش دام ها و گله های گاو تولید می شود . این پژوهشگر سوئدی به تازگی از رساله دکترای خود با موضوع استفاده از زمین  و ارتباط منابع غذائی با گازهای گلخانه ای و تغییرات آب و هوائی دفاع کرده است . وی در بررسی های خود به این نتیجه رسیده است که افزایش مصرف گوشت گاو که نیازمند افزایش تعداد گله های پرورش این حیوان است ، منجر به افزایش دمای کره زمین به میزان دو درجه خواهد شد .

وی در پژوهش های خود تصریح می کند که بهبود و ایجاد تغییرات در زنجیره تولید مواد غذائی می تواند تاثیری شگرف در بهبود شرایط زیست محیطی کره زمین داشته باشد و در این میان باید توجه داشت که بیشترین میزان مشکلات ایجاد شده در محیط زیست در حوزه تغذیه ،  به واسطه تولید و مصرف گوشت گاو به وجود می آید .  ما باید بپذیریم که این حیوانات برای رشد و پروار شدن به میزان زیادی علوفه و آب نیاز دارند و همچنین سیستم گوارش آن ها مقدار بسیار زیادی از گاز متان تولید می کند که برای محیط زیست زیان آور است . از سوی دیگر در حال حاضر شاهد هستیم که در بسیاری از نقاط دنیا ، جنگل ها در حال نابودی هستند تا به جای آن ها چراگاه های جدید جهت پرورش این حیوانات ایجاد شود که خود این موضوع ، نقشی نامطلوب و بسیار منفی در نابودی محیط زیست کره زمین دارد .

دیوید برینگلسون در این رابطه افزود : " در حال حاضر حدود 70 درصد از زمین های کشاورزی برای پرورش گاوها استفاده می شود در حالی که اگر بتوان به صورت کلی در سراسر جهان مصرف گوشت مرغ را جایگزین گوشت گاو کرد ، زمین های کشاورزی زیادی آزاد شده و همچنین در مصرف انرژی صرفه جوئی شده و به محیط زیست کمک می شود . "

این پژوهشگر سوئدی برای شفاف تر شدن این مساله و مقایسه تاثیر مصرف گوشت گاو و مرغ بر محیط زیست ، استفاده از گوشت گاو را مشابه استفاده از خودروهای مبتنی بر سوخت های فسیلی دانسته و گوشت مرغ را به خودروهای الکتریکی تشبیه کرد که فاقد آلودگی بوده و به محیط زیست آسیب نمی رسانند . از سوی دیگر مرغ ها گاز متان تولید نکرده و همچنین میزان فضائی که جهت زندگی و تغذیه مرغ مورد استفاده قرار می گیرد با فضای مورد استفاده گاو قابل مقایسه نبوده  و از سوی دیگر زمان پروش این جانوران از بدو تولد تا مصرف ، تفاوت زیادی داشته و قابل مقایسه نیست .