نقش سمن ها در حفظ آثار تاریخی کشور بسیار مهم است

حسین اله بداشتی روز سه شنبه در نشست خبری نخستین جشنواره تجربه های موفق سازمان های مردم نهاد (سمن) محیط زیست، گردشگری پایدار و انجمن های دانشجویی در محل سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید براینکه، ایران از تاریخی ترین کشورهای جهان به شمار می رود و از هزاران اثر و ابنیه تاریخی برخوردار است، افزود: دولت به تنهایی قادر به حفاظت از این آثار تاریخی کشور نیست.
وی همچنین با بیان اینکه توقعی که در حوزه گردشگری از سازمان های مردم نهاد وجود دارد تنها پرداختن به مقوله سفر نیست، گفت:این کار از سوی تورهای مسافرتی به خوبی در حال انجام است. 
سرپرست دفتر امور تشکل های مردم نهاد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه کرد: آنچه انجام آن از سوی سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه محیط زیست و گردشگری برای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بسیار مهم محسوب می شود، بهبود و ارتقا فرهنگ گردشگری در کشور است.
وی ضمن تاکید بر ارتقاء فرهنگ مسافران مناطق گردشگری در حفظ هرچه بیشتر محیط زیست و منابع طبیعی مناطق گردشگری، گفت: باید شاکله مناطق گردشگری با سفر گردشگران از بین نرود و آسیبی به آنها وارد نشود.
اله بداشتی با بیان اینکه پرداختن تنها به افرایش سفرهای مردمی به مناطق مختلف کشور از سوی سازمان های مردم نهاد به تنهایی کافی نیست و کمکی به گردشگری کشور نمی کند،افزود: گردشگری هنگامی معنا پیدا می کند که این سفرها با زندگی اجتماعی و اقتصادی مردم محلی آن منطقه تاثیرگذار باشد و مردم منطقه آثار این سفرها را لمس کنند.
وی هدف از برگزاری نخستین جشنواره تجربه های موفق سمن های محیط زیست، گردشگری پایدار و انجمن های دانشجویی را افزایش مشارکت های مردمی و افزایش حضور مردم در اینگونه تشکل ها عنوان کرد.
سرپرست دفتر امور تشکل های مردم نهاد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه این سازمان تاکنون 850 سمن در سراسر کشور را که در این حوزه مشغول فعالیت هستند را شناسایی کرده است گفت: از این تعداد حدود 200 سمن بصورت تخصصی در حوزه گردشگری فعالیت می کنند.
وی با اشاره به اینکه، امسال پنج کارگاه تخصصی توانمندسازی سمن های حوزه گردشگری برگزار شده است، اظهار امیداوری کرد که با برگزاری نخستین جشنواره تجربه های موفق سمن های محیط زیست، گردشگری پایدار و انجمن های دانشجویی نقش اینگونه سمن ها در توسعه پایدار کشور بهبود بخشیده شود.
نشست خبری نخستین جشنواره تجربه های موفق سمن های محیط زیست، گردشگری پایدار و انجمن های دانشجویی که قرار است با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همچنین وزارت ورزش و جوانان یازده آبانماه امسال برگزار شود، روز سه شنبه با حضور مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، سرپرست دفتر محیط زیست و توسعه پایدار وزارت ورزش و جوانان و همچنین نماینده سازمان های مردم نهاد فعال در این حوزه در محل ساختمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.
زمان شرکت در این جشنواره که با هدف ارتقا عملکرد سازمان های مردم نهاد(سمن) و همچنین انتخاب برترین فعالیت ها و تجربه های میدانی سمن های فعال در حوزه زیست محیطی و گردشگری برگزار می شود، تا 15 مهرماه امسال تمدید شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا