اخترشناس ایتالیائی: رصدخانه مراغه منبعی برای دانش نجوم جهان است

کریستین کوردا / Christian Corda/ روز سه شنبه در حاشیه برگزاری هشتمین کارگاه پیشرفته اختر فیزیک و سیارات فراخورشیدی کشور در مراغه در گفت و گو با ایرنا افزود: مراغه به خاطر وجود رصدخانه خواجه نصیر طوسی به عنوان یک شهر نجومی در بین اخترشناسان شناخته شده است.
دانش آموخته پروفسوری فیزیک نظری اضافه کرد: با توجه به سفر رئیس جمهوری ایران به ایتالیا اکنون برخی از مراکز علمی ایتالیا از جمله شهر پراتو /Prato/ به دنبال ارتباط علمی در حوزه نجوم و اختر فیزیک با ایران هستند.
استاد دانشگاه سانتا ریتای ایتالیا ادامه داد: شهر پراتو دارای تشابه جمعیتی و ساختاری با مراغه و وجود مرکز نجوم و اختر فیزیک مراغه نیز نقطه قوتی برای برقراری این ارتباط علمی است.
وی افزود: همکاری های نزدیک پژوهشی می تواند بازتاب شخصیت و یافته های علمی دو دانشمند بزرگ جهان، خواجه نصیرالدین طوسی و گالیله را در سطح بین المللی به دنبال داشته باشد. 
وی گفت: هم اکنون محققان مرکز نجوم و اختر فیزیک مراغه، فعالیت های گسترده ای در این حوزه دارند که بدون شک این تلاش ها در تداوم فعالیت های علمی خواجه نصیر طوسی است.
استاد دانشگاه سانتا ریتای ایتالیا در خصوص سطح علمی برگزاری هشتمین کارگاه پیشرفته اختر فیزیک و سیارات فراخورشیدی ایران در مراغه/ 24 تا 27 مرداد 1395 شمسی / افزود: دانشجویان حاضر در این کارگاه علاقه مند به یادگیری مباحث روز دنیا بوده و سر فصل ها و مطالب ارایه شده نیز در همین راستا است.
مراغه پایتخت نجوم ایران در خلال برگزاری هشتمین کارگاه پیشرفته اختر فیزیک و سیارات فراخورشیدی کشور به عنوان یکی از یادگارهای خواجه نصیر طوسی بار دیگر میزبان اخترشناسان برجسته ای از کشورهای مختلف جهان از جمله ایتالیا، هند، جمهوری خودمختار نخجوان و ارمنستان است.
این کارگاه در دو محور کیهان شناسی و سیاره های فراخورشیدی با حضور 50 نفر از دانشجویان سطح تکمیلی رشته های اختر فیزیک دانشگاه های کشور در موضوع های آزمون مدل های همگن و غیرهمسان گر انرژی تاریک عالم، عالم کهنه /کیهان شناسی کوآنتونومی برپایه نسبیت تصویری دوسه/ در حال برگزاری است.
شهرستان تاریخی مراغه که در دوران ایلخانی پایتخت ایران بوده، امروزه با حدود 250 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری جنوب تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا