آسیب پذیرترین کشورهای دنیا کدام اند؟

این شاخص آسیب پذیری کشورها را بر اساس 12 نشانگر اقتصادی و سیاسی ارزیابی می کند. از سال 2004، صندوق صلح ایالات متحده با استفاده از این شاخص، این موضوع را سنجیده که چگونه جنگ ها، توافقات صلح، بلایای محیطی و جنبش های سیاسی کشورها را به سمت صلح سوق داده اند یا آن ها را به آستانه نابودی نزدیک کرده اند.

بر اساس آخرین گزارش ها، سومالی آسیب پذیرترین کشور دنیا لقب گرفته و جنگ داخلی موجب بی ثباتی و خشنونت در این کشور شده است. این کشور واقع در شرق افریقا در سال های بین 2008 و 2013 در صدر فهرست آسیب پذیرترین کشورهای دنیا قرار گرفت.

بر اساس آخرین گزارش ها، سومالی آسیب پذیرترین کشور دنیا لقب گرفته و جنگ داخلی موجب بی ثباتی و خشنونت در این کشور شده است.

سومالی در  تمامی گروه های این شاخص یعنی فشارهای جمعیتی، پناهندگان و افرادی که سالانه بی خانمان می شوند، نمره بالای 9 را کسب کرد. این ها تعدادی از بدترین مشکلاتی هستند که این کشور با آن روبروست.

همچنین جمهوری سودان جنوبی از زمان کسب استقلال در سال 2011، با چالش های بزرگی از جمله قحطی و خشونت های قومیتی وحشتناک ربروو بوده و هم اکنون نیز جنگ داخلی در آستانه بازگشت به این کشور است. این کشور نوپا سال جاری میلادی در این شاخص دوم شد و سازمان مللی در گزارشی شرایط آن را یکی از وحشتناک ترین وضعیت های حقوق بشر در جهان عنوان کرد.

به جمهوری افریقای مرکزی هم وضعیت "هشدار بسیار بالا" داده شد و سومین کشور آسیب پذیر دنیاست. تعداد زیاد افراد بی خانمان در داخل این کشور، خشونت و سطح بالای فقر در بین مشکلات عمده ای قرار دارند که با آن روبروست.

تاثیر بحران پناهندگان

کشورهای واقع در خط مقدم بحران ادامه دار آوارگان، تحت فشار روزافزون قرار می گیرند و بنابراین نمرات آن ها در این شاخص تحت تاثیر این فشار قرار گرفته اند. به طور مثال، نمره ترکیه که هم اکنون میزبان 2.5 میلیون آواره سوری است، از 6 در سال 2011 به 8.8 در شاخص سال جاری میلادی رسیده است. 

لبنان و اردن نیز با سیل آوارگانی که از بحران سوریه گریخته اند، دست و پنجه نرم می کنند. آوارگان هم اکنون به ترتیب  یک چهارم و یک دهم جمعیت این کشورها را تشکیل می دهند. بحران آوارگان این کشورها را به کمک های بین المللی وابسته تر کرده و صندوق صلح اعلام کرده این وضعیت احتمالا این کشورها را آسیب پذیر تر کرده است.

خبرهای خوب

از سوی دیگر، سری لانکا بهترین ارتقا را در این شاخص تجربه کرده است و مایتریپالا سیریسنا، رئیس جمهور این کشور، پس از انتخابش به عنوان رئیس این کشور در اوایل سال گذشته میلادی، شروع به ایجاد یک قانون اساسی جدید کرد که قدرت دفتر ریاست جمهوری را محدود کرده و مسیر کشور را پس از ده ها جنگ داخلی، به سمت آشتی قومیتی پیش ببرد. او همچنین دادگاه ویژه ای تشکیل داد تا عاملان سوء استفاده های حقوق بشر که در طول تنش این کشور انجام شده اند، را مجازات کند.

مشروعیت این کشور سال گذشته میلادی 0.6 نمره ارتقا یافت، با این حال، علی رغم این تغییرات، سری‌لانکا در گروه "هشدار بالای" باقی مانده است.

کشورهایی که در این شاخص بهترین نمره را کسب کردند فنلاند، نروژ، سوئیس و نیوزلند بودند. فنلاند باثبات ترین کشور لقب گرفت و عنوان "پایدار" را از آن خود کرد و تنها کشوری است که در این گروه قرار گرفت. ایالات متحده و بریتانیا هم در گروه "خیلی باثبات" قرار گرفتند.

 

مترجم: شه تاو ناصری

منبع: مجمع جهانی اقتصاد

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا