هشدار محققان نسبت به شیوع نارسایی‌های کلیوی ناشی از دیابت

 دکتر میترا مهدوی مزده در اولین همایش آشنایی با بیماری کلیه پلی‌کیستیک (PKD) با اشاره به روند شیوع این بیماری در دنیا افزود: براساس مطالعات انجام شده کشورهای آمریکای شمالی تعداد افراد بیشتری به این بیماری مبتلا هستند.

وی به وضعیت نارسایی‌های مزمن پیشرفته کلیه در کشور اشاره کرد و افزود: مطالعات نشان داده است که طی 10 سال گذشته 5 تا 6 درصد جمعیت کشور به این بیماری‌ها مبتلا هستند که این نشان‌دهنده وجود یک پیش‌زمینه ژنتیکی است.

مهدوی با افزایش شیوع بیماری‌های دیابت و فشار خون در کشور خاطرنشان کرد: مطالعات نشان داده که تعداد مبتلایان به بیماری‌های مزمن کلیه ناشی از دیابت به 25 تا 35 درصد رسیده که این آمار نگران‌کننده‌ای است.

مشاور واحد پیوند کلیه وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه حدود 45 تا 50 درصد بیماران مبتلا به امراض کلیوی یا پیوند می‌شوند یا دیالیز ، اضافه کرد: استانداردهای درمانی کشور قابل رقابت با روش‌های درمانی اروپایی است ولی زیرساخت‌های ایجاد شده برای این دسته از بیماران جوابگوی سریع این بیماران نخواهد بود.

مهدوی با تاکید بر اینکه از زمان تشخیص تا فوت بیماران مزمن کلیوی مراحل درمانی مختلفی طی خواهد شد، خاطرنشان کرد: در کشور علاوه بر آن که لازم است تا براساس معاینات دوره‌ای بتوانیم این نوع بیماری‌ها را در مراحل اولیه شناسایی کنیم، باید روش‌های پیشگیری نیز برای افراد سالم را نیز تجویز  و یا روند بیماری را برای افراد مبتلا کند کنیم.

این نفرولوژیست با تاکید بر ضرورت توجه به عادت غذایی اظهار کرد: علاوه بر آن، باید نسبت به مصرف زیاد نمک پرهیز  و تحرک و ورزش در زندگی روزانه مردم وارد شود.

مهدوی ادامه داد: برای شناسایی زودرس نارسایی‌های کلیوی لازم است به علائمی چون تورم قسمت‌هایی از بدن به ویژه دور چشم و پاها، دفع پروتئین در ادرار و احساس نیاز به دفع ادرار شب به طوری که افراد را از خواب بیدار کند، ضروری است.

به گزارش ایسنا، وی به افراد مبتلا به دیابت و فشار خون و افرادی که دارای سابقه بیماری پلی‌کیستیک در زمره افراد پرریسک قرار دارند اشاره کرد و افزود: توان کشور برای کاهش تعداد مبتلایان به نارسایی‌های پیشرفته زیاد است مشروط بر آن که بیماری افراد در مرحله اولیه تشخیص داده شود. از این رو لازم است تا 75 میلیون نفر جامعه ایرانی مورد آزمایش و غربالگری قرار گیرند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا