تاثیر تغییرات آب و هوا بر زندگی بزهای کوهی

فعالیت های مخرب انسان در محیط زیست ، تاثیر مستقیمی بر زندگی گونه های مختلف جانوری در سراسر کره زمین داشته و موجب انقراض بسیاری از گونه های حیات وحش شده است. انسان علاوه بر دخالت مستقیم در محیط زیست حیوانات و جانوران و از بین بردن بسیاری از زیستگاه های جنگلی ، کوهستانی ، دریائی و … به جهت استفاده از آن مناطق برای مصارف مختلف شهری – صنعتی ، از طریق تولید گازهای آلاینده جوی سبب ایجاد شدن پدیده گرمایش زمین شده است که این موضوع نیز به نوبه خود بر زندگی گونه های مختلف جانوری تاثیرات منفی گذاشته است.

مطالعات جدید جانورشناسان و پژوهشگران انگلیسی دانشگاه Durham که در آخرین شماره مجله علمی جانورشناسی  Zoology journal  به چاپ رسید نشان می دهد که تغییر شرایط محیط زیست بر زندگی بزهای کوهی تاثیرات مخربی داشته است. بر پایه این پژوهش ها ، گونه ای از بزهای کوهی از نژاد Chamois به دلیل تغییرات آب و هوائی دچار کمبود وزن شده و وزن عمومی این جانور در مقایسه با بازه زمانی 30 سال گذشته ، بیست و پنج درصد کاهش داشته است .

این مطالعات به صورت گسترده و با نمونه برداری از گونه های نژاد بز کوهی Chamois که ساکن مناطق آلپ است انجام شده است. بررسی های محیط زیست این منطقه نشان می دهد که دمای عمومی هوا در مناطق کوهستانی آلپ که زیستگاه ها و مراکز عمده زندگی این نوع بزکوهی را در بر می گیرد ، از سال 1980 تا امروز شاهد افزایش سه الی چهار درجه سانتیگرادی  بوده است که این موضوع در کم شدن وزن عمومی بزهای کوهی این منطقه تاثیر  مستقیم داشته است.