چند باور غلط در مورد رژیم های غذایی

1 – ورزش کردن در زمان های خاصی، کالری بیشتری می سوزاند.
اصل مهم در کاهش وزن مقدار کلی کالری هایی است که در طول شبانه روز می سوزانید، هر چه بیشتر و سخت تر ورزش کنید، کالری بیشتری می سوزانید.

2 – تمام چربی ها و کربوهیدرات ها بد هستند.
یک بدن سالم همواره به مقدار معینی کربوهیدرات و چربی نیاز دارد، البته تا هنگامی که آنها از نوع سالم هستند. کربوهیدرات های سالم و مناسب از غلات سبوس دار و سبزیجات بدست می آید؛ و چربی های سالم نیز از روغن های اشباع نشده مانند روغن زیتون، ماهی و مغزها تامین می شوند، که همگی دارای اسید های چرب مفید هستند. این نوع کربوهیدرات ها و چربی ها نه تنها مواد غذایی اصلی به شمار می روند، بلکه به متابولیسم بدنی شما نیز کمک بزرگی می کنند؛ به علاوه کلسترول بد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را نیز کاهش می دهند.

3 –  رژیم های میان بر به شما کمک می کنند وزن کم کنید.
چه دوری از آب میوه ها باشد یا رژیم سخت سوپ کلم یا هر رژیم غلط دیگر، باید به این نکته توجه نمود که این راه های میان بر و فریبنده که همگی نیز موقتی اند، جز افزایش خطر بروز سوء تغذیه یا بروز علائم کمبود موادی همچون ویتامینها، هیچ تغییری دیگری رخ نخواهد داد و باید یک روش سالم و بی خطر در تغذیه و تحت نظر متخصص مربوطه را انتخاب نمود.

4- خوردن غذاهای تند و استرس باعث زخم معده می شوند.

این نظریه غلط است. مصرف غذاهای تند و داشتن استرس ممکن است باعث تشدید زخمهای گوارشی شوند، اما علت بروز این زخم ها نیستند.

 5 – سیگار کشیدن به کاهش سوزش سر دل کمک می کند.

این نظریه غلط می باشد. در حقیقت سیگار کشیدن باعث ادامه سوزش سردل یا ترش کردن غذا می شود.

هنگامی که دریچه بین مری و معده شل شود، اجازه ورود اسید معده را به مری می دهد و سوزش سر دل رخ می دهد.

افراد سیگاری دچار التهاب مری می باشند و احتمالا این مشکل با برگشت اسید معده به مری در آنها رخ می دهد. پس می توان به این نتیجه رسید که سیگار کشیدن باعث می شود دریچه بین مری و معده شل شود و سوزش سر دل رخ دهد.

6-  نظم در روده، یعنی هر روز مدفوع کردن.

این نظریه غلط است. تعداد دفعات اجابت مزاج در افراد سالم، سه بار در روز تا سه بار در هفته متغیر می باشد.

در افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) ممکن است هر روز تعداد دفعات اجابت مزاج متفاوت باشد. همچنین ممکن است مدفوع‌شان شل و یا سفت باشد.

7 – استفاده همیشگی از تنقیه برای درمان یبوست ضرری ندارد.

به علت انجام کم مطالعات درباره تنقیه و مسهل ها، لذا این مسئله هنوز مشخص نیست.مطالعات جدید نشان داده که مسهل ها ممکن است باعث آسیب روده بزرگ شوند.برخی پزشکان، تنقیه را بهتر از مسهل ها می دانند، زیرا تنقیه همانند یک توده بزرگ مدفوع در راست روده عمل می کند و باعث تحریک حرکات روده می شود.

 

8 – بیماری های التهابی روده در اثر مشکلات روانی بوجود می آیند.

این نظریه غلط استبیماری های التهابی روده شامل دو بیماری کورون و کولیت زخمی است.علت این بیماری ها مشخص نیست، اما محققان بر این باورند که تاثیر ویروس ها یا باکتری ها بر سیستم ایمنی بدن باعث بروز این بیماری ها می شود.هیچ نظریه ای ثابت نکرده است که بیماری التهابی روده در اثر استرس، اضطراب و یا عوامل روانی ایجاد می شود. اما عوامل روانی در تشدید این بیماری ها نقش دارند.

9 – سیروز کبدی تنها در افراد الکلیسم شایع است.

این نظریه غلط است. نوشیدن الکل تنها یکی از دلایل این بیماری می باشد. زخمی شدن و کاهش عملکرد کبد موجب سیروز می گردد. عوامل متعددی در ایجاد سیروز کبدی نقش دارند؛ مثلا در بزرگسالان، در اثر هپاتیت B یا C ممکن است سیروز بوجود آید

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا