ابتلاي 80 درصد از اهالي يك روستاي فارس به سالك صحت ندارد

 كمالي روز يكشنبه در گفت و گو باايرنا اظهار داشت : از همه جمعيت حدود يكصد خانواري اين روستا كمتر از چهار يا پنج نفر سالك دارند و در سالهاي اخير با اجراي طرح هاي جونده كشي و اقدامات بهداشتي كه انجام شده سالك تقريبا مهار شده است .

دهيار روستاي كمال آباد اظهار داشت : هماهنگي بين فرمانداري ، جهاد كشاورزي ، دانشگاه علوم پزشكي و دستگاههاي مسئول دراين شهرستان به گونه اي در سالهاي اخير تقويت شده كه با مشاهده كوچكترين اثر شيوع و بروز سالك طرح هاي كنترل اين بيماري نيز تقويت مي شود و اكنون مردم در شرايط مطلوبي بدون دغدغه از اپيدمي اين بيماري زندگي مي كنند .
كمالي خواستار رعايت انصاف و صداقت درانتشار اخبار شد و گفت : انتشار اخبار كذب موجب بي اعتمادي مردم به اين رسانه ها مي شود و باعث مي گردد كه آنان جايگاه خود را در بين مردم از دست بدهند .
اين روستا در دهستان بانش بخش بيضاء شهرستان سپيدان قرار دارد و براساس سرشماري مركز آمار ايران جمعيت آن حدود 300 نفر است .
رئيس دانشگاه علوم پزشكي شيراز نيز پيش تر گفته بود : برخي از شهرستان هاي استان فارس از جمله مناطقي از سپيدان بر روي كمربند سالك قرار دارند ، اين موضوع بيانگر مجموعه اي از شهرستان ها و مناطق درگير با اين بيماري است كه از شمال غرب تا جنوب شرق استان فارس را درگير كرده است .
دكتر محمد هادي ايمانيه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت : كمربند سالك در استان فارس شهرها و مناطقي از سپيدان ، شيراز ، مرودشت ، ارسنجان ، ني ريز ، استهبان ، و آباده طشك ني ريز را شامل مي شود .
وي با بيان اينكه وجود جونده و حشره گزنده عامل انتقال و شيوع سالك است گفت : در همه اين شهرها و مناطق استعداد بروز سالك و شيوع آن وجود دارد و مناطقي از منطقه هم اكنون آلوده به سالك است و به رغم اقدامات انجام شده سالك دراين مناطق ريشه كن نشده است .
رئيس دانشگاه علوم پزشكي شيراز با بيان اينكه اين دانشگاه به تنهايي قادر به ريشه كن كردن سالك نيست گفت : ريشه كن كردن اين بيماري همكاري بين بخشي مي طلبد بطوريكه 18 دستگاه و نهاد و سازمان بايد دست به دست هم بدهند تا سالك از كمربند سالك دراستان فارس رخت بندد.
دكتر ايمانيه از شهرداري ها ، نيروي انتظامي ، شوراها ، شركت هاي آب و فاضلاب ، سازمان جهاد كشاورزي ، دستگاه قضايي ، فرمانداري ها به عنوان دستگاههايي نام برد كه بايد مشاركت بيشتري براي ريشه كن كردن سالك داشته باشند.
وي با بيان اينكه نشست هايي با فرمانداران همه اين شهرستان ها برگزار كرده گفت : دراين نشست ها ما اعلام آمادگي كرديم كه همه اقدامات بهداشتي و درماني براي كنترل سالك انجام دهيم اما برخي اقدامات در حيطه وظايف و مسووليت و اختيار ما نيست و همه دستگاهها بايد به ميدان بيايند .
دكتر ايمانيه با بيان اينكه بروز سالك در استان فارس در مرحله بحراني قرار ندارد گفت : براي كنترل اين بيماري اقدامات خوبي انجام شده ، كميته هاي تخصصي هو تشكيل شده اما همچنان بر لزوم شركت همه دستگاهها تاكيد مي كنيم .
سالك يك عفونت انگلي پوست است كه توسط پشه خاكي منتقل مي شود و ايجاد ضايعه پوستي مي كند.پشه هاي خاكي پس از گزش افراد مبتلا به سالك يا جوندگان مبتلا، آلوده مي شوند و در گزشهاي بعدي موجب انتقال انگل به افراد سالم مي گردند.
معمولاً پس از چند روز تا چند ماه محل گزش مختصر قرمز سپس متورم و حالت جوش مانند مي شود و بتدريج از وسط زخمي ايجاد مي شود و اطراف آن قرمز مي گردد.
ممكن است اين ضايعه خشك يا داراي ترشح باشد. به دنبال چند بار گزش ممكن است چندين زخم در فرد ايجاد شود. اشكال ديگر بيماري هم ممكن است ايجاد شود.
روستاي كمال آباد در 30كيلومتري شمال شرقي شهر بيضا در استان فارس قرار دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا