انجام خاک برداری بدون خسارت و صدمه جانی

دو محقق ایرانی به نام ابوالفضل عبدالهی نسب اناری و رضا سلیمانی رنجبر موفق شدند برای رفع مشکل ها و سهولت فعالیت‌ها و قدم نهادن در مسیر مکانیزه شدن هرچه بیشتر صنعت کشاورزی و کاهش هزینه هایی مانند زمان، سوخت، کارگر و صدمه‌های ناشی از ماشین های کشاورزی، رباتی هیبریدی کنترل از راه دور بسازند. این ربات در انجام فرآیندهای حفر کانال، پر کردن کانال، تیلر، خاک برداری و جابه جایی خاک کاربرد دارد.

در طراحی و ساخت این ربات سعی شده است تا دستگاه کمترین ارتفاع ممکن را داشته باشد و همچنین به آسانی تغییر کارایی دهد.

این ربات از سیستم هیبریدی بهره می برد. در این سیستم، ربات ابتدا برق مورد نیاز خود را توسط ژنراتور تولید کرده و پس از آن انتقال نیرو توسط موتورهای الکتریکی به بخش های مختلف ربات صورت می گیرد.

ربات مجهز به فرستده گیرنده ای است که می توان تمام حرکت ها را از راه دور به کمک یک فرستنده رادیویی کنترل کرد. همچنین ربات دارای صفحه کلید کنترل با سیم نیز است و نیاز به مداخله مستقیم انسان را از بین می برد و در صورت نیاز راننده می تواند بر ربات سوار شود. همچنین می توان در صورت نیاز بدون روشن کردن موتور بنزینی از برق شهر برای فعالیت با ربات استفاده کرد یا باعکس از برق تولید شده از ربات می توان درمکانی هایی که برق وجود ندارد استفاده کرد( مانند روشنایی، راه اندازی وسایل کشاورزی دیگر و …).

این ربات دارای دو محور و چهار چرخ است؛ چرخ محور جلو و محور عقب سمت راست با هم و چرخ محور جلو و محور عقب سمت چپ نیز با هم حرکت می کنند. این عمل باعث می شود قدرت مانور ربات بالا رود و برای دو زدن به فضای کمتری نیاز داشته باشد به گونه ای که بدون حرکت به جلو یا عقب سر جای خودش دور زند.

گفتنی است، با تکمیل این طرح و ارتقای دستگاه می توان این ربات را در زمینه فعالیت های شهرداری مانند آسفات بر، جارو کانال زن و کانال پر کن در مقیاس بزرگتر نیز استفاده کرد.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا