رباتيك جزو شاخه هاي تحول آفرين در آينده است

 مهمانان خارجی مراسم افتتاحیه سفرای کشورهای فیلیپین و کره جنوبی بودند و همچنین معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد، مدیر فناوری و تولید، معاونت پارلمانی دانشگاه، دبیر ستاد فرهنگ‌سازی دانش‌بنیان، فرماندهان نیروی دریایی نیز در این مراسم حضور داشتند.

درابتدای یازدهمین دوره مسابقات روبوکاپ مرتضی موسی‌خانی، رئیس دانشگاه آزاد قزوین گفت: جهت گیری مسابقات دانش آموزی در این دوره از مسابقات ربوکاپ آزاد ایران به آموزش برنامه‌نویسی و کدنویسی بوده است که کمیته ملی ربوکاپ ایران هم در این راستا لیگ استانداردی برای دانش آموزان در نظر گرفته است

رئیس دانشگاه آزاد قزوین اضافه کرد: بر این عقیده هستیم که حوزه نرم افزار و سخت افزار می تواند نقش اساسی در محقق شدن اقتصاد مقاومتی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، داشته باشد؛ زیرا کشور ما شایستگی بسیار زیادی در این زمینه دارد.

اقتصاد نفتی جوابگوی کشوری با سطح رفاه کشور ما نیست

همچنین دکتر ستاری معاون علمي وفناوري رياست جمهوري با اشاره به اينكه رباتيك جزو شاخه هاي تحول آفرين در آينده است، گفت:اين فناوري در حوزه نظامي به شدت توسعه پيدا كرده است.

وی افزود: امسال سطح مسابقات بالا و ارگان هاي دولتي و خصوصي بايد  از ايده هايي كه در اين دوره ارايه شده است، بازديد كنند. بخش خصوصي نيز براساس نيازمندي كه در صنعت وجود دارد مي تواند، ربات هاي مورد نيازخود را به جوانان اين مرزبوم سفارش دهند تا ساخته شود.
ستاري درخصوص حمايت هاي درنظر گرفته شده از افراد نخبه و نوآور افزود: نقش دولت در اين زمينه نيز اكوسيستمي و فضاي كسب و كاري است كه در حوزه اقتصاد دانش بنيان بايد شكل بگيرد و خوشبختانه در حال پياده سازي آن است .
وي افزود: فضاي دانشگاه ها نسبت به دو سال گذشته قابل مقايسه نيست، حجم شركت هايي كه در توسط دانشجويان و اساتيد راه اندازي مي شود و فعاليت مراكز رشد كه زماني به عنوان تهديد در آموزش عالي ديده مي شد اما اكنون يكي از اصول اصلي حركت آموزش عالي در بين دانشجويان و اساتيد تلقي مي شود، بيانگر تغيير فرهنگ نفتي به فرهنگ دانش بنيان است.

دکتر ستاری همچنین تاکید کرد: تا چند سال پیش کسی از اقتصاد دانش بنیان چیزی نمی‌دانست ولی امروز با تأکیدهای رهبر انقلاب و کوشش فعالان این عرصه این مبحث امروز شناخته شده است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: امروزه به هیچ عنوان اقتصاد نفتی جوابگوی کشوری با سطح رفاه کشور ما نیست. اقتصاد نفتی موجب از بین رفتن استعدادها و منابع انسانی ارزشمند ما می‌شود.

 معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور با تشبیه کشور ما به کودک ثروتمندی که به سرمایه پدرش متکی‌ست، بیان داشت : امروزه تنها راه ساختن اقتصاد کشور، سرمایه گذاری روی صنعت دانش‌بنیان است.

دکتر ستاری افزود: اگر صد سال اخیر را حذف کنیم کشور ما سابقه‌ای طولانی در نوآوری دارد، اما اکنون مشاهده می‌شود کشورهایی که تنها صخره‌هایی در وسط آب هستند صنعت‌شان بهتر از ما می‌چرخد و دارای GDP بالاتری نسبت به ما هستند.

معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور خاطر نشان کرد : کشور ما کشور چهارم جهان از لحاظ تولید مهندس است و ما باید بتوانیم اقتصاد دانش‌بنیان ایجاد کرده و آن را توسعه دهیم تا مغز‌های ما که محرک اصلی صنعت دانش‌بنیان می‌باشند در کشور بمانند.

وی به حمایت‌ها از اقتصاد دانش‌بنیان و قانون مدرن و مواردی، از جمله معافیت مالیاتی، معافیت گمرکی و تخفیف جدید رسانه ملی برای تبلیغات شرکت‌های دانش‌بنیان در حدود ۴۰ درصد پرداخت. دکتر ستاری از حمایت برای توسعه استارت‌آپ‌ها و معافیت خدمت سربازی برای مؤسسین و فعالان در این شرکت‌ها نیز خبر داد.

وي همچنین با اشاره به نامگذاري امسال از سوي مقام معظم رهبري افزود: پايه اقتصاد مقاومتي، اقتصاد دانش بنيان است و ما مي‌توانيم كارآفريني كنيم، وظيفه حكومت حمايت از كارآفرينان شكست خورده است و بايد همواره از اين جوانان حمايت‌هاي لازم را داشته باشد.

واشقانی: اين نوع جشنواره‌ها داراي ارزش و نكات مثبتي براي جامعه علمي كشور است

همچنین ابراهيم واشقاني فراهاني روز سه‌شنبه در آيين آغاز به كار يازدهمين دوره مسابقات بين‌المللي ربوكاپ آزاد ايران در نمايشگاه بين‌المللي تهران افزود: برگزاري اين نوع جشنواره‌ها داراي ارزش و نكات مثبتي براي جامعه علمي كشور است؛ نفس رقابت‌پذيري پسنديده و پسنديده‌ترين رقابت، رقابت علمي است.

وي بيان كرد: حسادت در همه زمينه‌ها ناپسند انگاشته شده بجزدر زمينه كسب علم، اجراي اين برنامه‌ها زمينه را فراهم مي‌كند تا انگيزه و خلاقيت و نوآوري فرزندان اين كشور از سطح دبستان تا بالاترين مقطع تحصيلات تكميلي به منصه ظهور برسد.

واشقاني فراهاني ادامه داد: علم رباتيك از آن جهت مورد تاكيد است كه در حوزه بين‌المللي در علوم چند نظمي و فرانظمي تاكيد شده است.

وي گفت: درعلم رباتيك متخصصين رشته مكانيك، الكترونيك، متاترونيك، فناوري اطلاعات و برنامه‌نويسي و نيز رشته كامپيوتر بايد كنار يكديگر قرار گيرند تا بتوانند محصولي را طراحي و توليد كنند

معاون دانشگاه آزاد اسلامي افزود: برگزاري اين جشنواره‌ها براي دانشجويان ما اعتماد به نفس به همراه مي‌آورد.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا