پارچه‌های کربنی ساخته شد

الیاف کربن یکی از مهمترین خانواده های الیاف پیشرفته است که استحکام بسیار بالا ( مقاومت آن بنابر گرید الیاف بین7 تا 10برابر فولاد ساختمانی است)، چگالی پایین ( حدود دو سوم آلومینیوم)، پایداری در برابر حرارت ، رسانای الکتریکی بسیار خوب، قابلیت بافت و تولید پارچه، ساخت کامپوزیت های سبک و مستحکم آن را از سایر مواد مهندسی متمایز می کند؛ این الیاف در زمره مواد مهندسی پیشرفته قرار دارد.

تولید این نوع الیاف در گذشته تنها در انحصار معدود کشورهای پیشرفته ای مانند آمریکا و ژاپن  قرار داشت اما اکنون محققان یکی از شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری گیلان(شرکت مواد ترکیبی نوید) موفق شدند با انجام چند سال کار مطالعاتی به فناوری ساخت این کربن دست یابند.

این الیاف با کارایی بالا، از خواص مکانیکی( استحکام، مدول و ازدیاد طول تا حد پارگی) بسیار خوبی برخور است. این الیاف دست کم استحکامی برابر3GPa دارد.

هم اکنون طبقه بندی های در خصوص استحکام و مدول گونه های مختلف الیاف کربن در نظر گرفته شده است. پژوهشگران این مجموعه تولید گونه ای از الیاف کربن با شاخصه های مکانیکی GPa  3.0-3.6 و مدول الاستیسته حدود 200 تا 230GPa را مد نظر قرار داده اند.

گفتنی است این الیاف می تواند در صنایع پزشکی و مهندسی پزشکی برای ساخت اعضای مصنوعی، پرتزهای داخل بدن، آتل های فوق سبک، پانسمان‌های سوختگی و داروهای سیستم گوارشی، صنایع ساختمان سازی برای تقویت ستون ها، پل ها، تونل ها، صنایع خودرو سازی و حمل و نقل برای تولید مخازنCNG ، ترمز و قطعات بدنه، سیستم انتقال قدرت، صنایع انرژی مانند ساخت پره های توربین بادی، مخازن و …. کاربرد داشته باشد.

همچنین کامپوزیت‌های ساخته شده از این نوع الیاف می تواند در صنایع هوایی برای بدنه هواپیماهای نسل جدید چون بوئینگ 787، ایرباس Axx3 و هواپیماهای هم رده آن به کار رود.

 

گزارش: فرزانه صدقی

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا