مطالعه گور دسته جمعی قربانیان طاعون در قرن 16

باستان شناسان فرانسوی در سایت ساختمانی در مرکز پاریس ، بقایای اسکلت بیش از دویست نفر را که به نظر می رسد قربانیان طاعون هستند  ، کشف کرده اند . محققان در رابطه با این کشف جدید می گویند : این گور دسته جمعی ، متعلق به قربانیان طاعون پاریس در سده های چهاردهم ، پانزدهم و شانزدهم میلادی است .

این سایت در واقع گورستان بیمارستانی باستانی است که  از سده دوازدهم تا سده هفدهم میلادی فعال بوده است اما پیش از این به نظر می رسید که در سده هجدهم همه تدفین های این گور دخمه خارج شده باشند . باستان شناسان و پژوهشگرانی از حوزه پیشگیری تحقیقات باستان شناسی موسسه ملی فرانسه INRAP (French National Institute for Preventive Archaeological Research) هفت گور حاوی بقایای بیست اسکلت را کشف کردند . قابل توجه است که قبر هشتم دارای بقایای بیش از 150 نفر است .

ایزابل ابادی (Isabelle Abadie) از باستان شناسان این تیم حفاری در این رابطه توضیح می دهد : بسیار شگفت آور است که اجساد در این گور دسته جمعی به صورت تل در گور ریخته نشده اند بلکه آنها را با احترام و مراقبت در گور جای داده اند . افراد این گور دسته جمعی مردان ، زنان و کودکان را تشکیل می دهند . یکی از دلایل قرار گیری این اجساد به صورت مرتب ، بدون شک صرفه جویی در فضای گور بوده است .

محققان اظهار داشتند که بررسی بیشتر و آزمایش زمان بندی کربن می تواند به باستان شناسان در مورد اعلام قدمت و دیگر اطلاعات این گور دسته جمعی کمک کند . همچنین مطالعات ژنتیکی و میکروب شناسی انجام شده بر روی این بقایای استخوانی می تواند اطلاعات مفیدی در مورد نحوه زندگی و بیماری های رایج در این دوره تاریخی از اروپا را در اختیار پژوهشگران قرار دهد .