جنگ اتمی بر علیه زباله های فضایی امکان پذیر نیست

یکی از معضلات بسیار جدی در حوزه فضا نوردی که پژوهشگران با آن دست و پنجه نرم میکنند زباله های فضایی و اجرام باقی مانده از تحقیقات پیشین انسانی در فضا است . وجود این ابزار بشری و معلق بودن این اجسام در فضا  از نگرانی های دانشمندان  در خصوص گذشتن  این زباله ها از جو و برخورد آن با زمین همراه است .

استفاده از سلاح های هسته ای و روش های مشابه آن ، تصمیمی احساسی و بی خردانه است . از بین بردن زباله های فضایی با کمک سلاح های اتمی همانند استفاده از یک چکش بزرگ و غول پیکر برای خرد کردن یک گردوی کوچک است .

در سال های اخیر تلاش های فراوانی برای حل موضوع نگران کننده اجسام شناور موسوم به زباله های فضائی که در مدار زمین وجود دارند، از سوی کشورهای مختلف انجام شده است. اگرچه تا کنون درباره مبارزه و نابودی این زباله های فضائی ، راهکارهای متعددی ارائه شده است اما برخی از این راهکار ها موجب نگرانی دانشمندان شده و مجادلات فراوانی در پی داشته است، برای نمونه به تازگی گروهی از پژوهشگران عنوان کردند که می توان با استفاده از سلاح های اتمی به جنگ این زباله های فضائی رفت.

در همین رابطه بوریس شوستف مدیر موسسه نجوم و عضو ارشد آکادمی علوم روسیه در مصاحبه با خبرگزاری تاس در روسیه اعلام کرد که استفاده از سلاح های هسته ای و روش های مشابه آن ، تصمیمی احساسی و بی خردانه است . او با اشاره به این که تعداد زیادی از محققین این روش را مناسب تلقی می کنند اظهار کرد : از بین بردن زباله های فضایی با کمک سلاح های اتمی همانند استفاده از یک چکش بزرگ و غول پیکر برای خرد کردن یک گردوی کوچک است .

او در ادامه افزود نگاه بشر در سال های نه چندان دور آینده ، به فضا و استفاده از امکانات و ظرفیت های آن است.  حل مشکلات زباله ها با این روش باعث از بین رفتن و غیر قابل استفاده بودن این مکان در آینده برای بشر خواهد شد.

دکتر شوستف در پایان افزود که این حجم از آشغال در فضا که در سال های پیش رو ممکن است با زمین برخورد کنند به طور طبیعی نگران کننده است ولی  با استفاده از بمب اتمی برای نابودی این زباله ها ، قطعا ما قادر به از بین بردن تمامی اشیا موجود در مدار زمین نخواهیم بود و در ادامه این اشیاء آغشته به آلودگی های رادیو اکتیو شده و این موضوع خود می تواند  بحرانی جدید و بسیار جدی برای کره زمین ایجاد کند . در واقع با این روش ما  اشیاء و قطعات جدید خطرناکتر از قبل در مدار زمین تولید می کنیم .

با توجه به آخرین تحقیقات که در این حوزه صورت گرفته است و جمع آوری اطلاعات توسط بخشی از ، موسسه تحقیقات مرکزی ماشین آلات فضایی چیزی بالغ بر 750 میلیون شئی مصنوعی در مدار کره زمین قرار دارد که ممکن با در آینده نه چندان دور با کره زمین برخورد بکنند . از این تعداد طبق برآورد کارشناسان این مرکز ، متخصصان روسی تنها قادر خواهند بود که 17هزار مورد را که شامل 1361 مورد از وسایل عملیاتی فضایی است را از مدار زمین خارج کنند و تعداد باقیمانده همچنان به عنوان تهدیدی جدی برای بشر به شمار میرود .

منبع : taas