ساختار سنگ نگاری منطقه خواجه مراد مشهد

مجموعه پلوتونیك خواجه مراد در جنوب شرقی مشهد شامل گرانودیوریت هایی است كه توسط دایك هایی از آپلیت و پگماتیت گرانیتی و مونزوگرانیت های جوان تر قطع شده اند. شایان ذکر است که آپلیت ها از دید كانی شناسی شامل كانی های كوارتز، فلدسپار (آلبیت تا ارتوكلاز و میكروكلین)، مسكوویت و كانی های فرعی گارنت (آلماندین – اسپسارتین)، تورمالین، بیوتیت و ایلمنیت هستند.

بر پایه شواهد صحرایی و ژئوشیمی سنگ كل مشخص شده است که منشا مذاب های آپلیت – پگماتیت گارنت دار مرتبط با مونزوگرانیت های نوع S و محصول تفریق مذاب ها در مراحل پایانی تبلور است كه در كمربند برخورد قاره ای تشكیل شده اند.

از سوی دیگر نیز پگماتیت ها نیز شامل كوارتز ، فلدسپار (آلبیت تا الیگوكلاز، ارتوكلاز و میكروكلین)، مسكوویت و مقدار كمی گارنت (آلماندین – اسپسارتین)، تورمالین، ایلمنیت، بریل و كلمبیت هستند.

بر پایه شواهد كانی شناسی و ژئوشیمیایی مشخص گشته است که پگماتیت های خواجه مراد از پگماتیت های نوع عناصر كمیاب لیتیم دار (RE-Li) و مربوط به خانواده پگماتیت های لیتیم- سزیم- تانتالیم (LCT) هستند.

علاوه بر این نیز بر پایه شواهد صحرایی و ژئوشیمی سنگ كل مشخص شده است که منشا مذاب های آپلیت – پگماتیت گارنت دار مرتبط با مونزوگرانیت های نوع S و محصول تفریق مذاب ها در مراحل پایانی تبلور است كه در كمربند برخورد قاره ای تشكیل شده اند.

منبع: رامین صمدی، نرگس شیردشت زاده، هیروشی كاواباتا،  1394. سنگ نگاری و خاستگاه دایك های آپلیت- پگماتیت و گرانیتویید خواجه مراد (جنوب شرقی مشهد، ایران)، فصلنامه علوم زمین ، سال بیست و پنجم، شماره 97.

لینک منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. درود بر استاد وارسته جناب دکتر صمدی که به راستی نمونه کشوری هستند. با آرزوی سلامتی برای این اندیشمند جوان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا