هوشمندسازی نسل پیشرفته ربات انسان نما در هرمزگان

 علی فتی با بیان اینکه رونمایی از این ربات، توانمندی متخصصان ایرانی را به نمایش گذاشت، خاطرنشان کرد: علاوه بر این، شرکت‌ها و واحدهای فناور مستقر در پارک علم و فناوری هرمزگان نشان دادند که توانمندی‌های زیادی برای مشارکت در پروژه‌های بزرگ ملی و بین‌المللی دارند.

به گفته وی، کار هوشمندسازی ربات انسان نمای سورنا توسط شرکت دانش بنیان صنعت و فناوری هوشمند خلیج فارس صورت گرفت که از سال 91 با رویکرد سیستم‌های هوشمند و رباتیک در پارک علم و فناوری استان هرمزگان کار خود را آغاز کرد و به سرعت توانست با تولید چندین محصول جدید که همگی دارای تاییدیه ثبت اختراع هستند، خود را معرفی کند.

وی در این زمینه افزود: این شرکت دانش بنیان با برنامه ریزی‌هایی که از سوی پارک علم و فناوری هرمزگان صورت گرفت توانست با طرح خانه هوشمند و سیستم‌های هوشمند رای گیری در جشنواره‌های ملی توانمندی‌های خود را به اثبات برساند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد با حمایت‌هایی که صورت می‌گیرد بتوان از ظرفیت واحدهای فناور و شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری در پروژه‌های مختلف بهره برد.

هوشمندسازی سورنا در کمتر از شش ماه

علیرضا شیخ جعفری مدیرعامل شرکت دانش بنیان صنعت و فناوری هوشمند خلیج فارس مستقر در پارک علم و فناوری هرمزگان نیز در این زمینه گفت: از یک سال پیش طی قراردادی با دکتر یوسفی کما مدیر پروژه و معاون پژوهشی دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران ربات انسان نما، کار هوشمند سازی آن به تیم ما واگذار شد.

وی با بیان اینکه در کمتر از شش ماه تمامی قسمت های هوشمندی ربات را برنامه نویسی، تست و راه اندازی کردیم، خاطرنشان کرد: تمامی مراحل نرم‌افزاری، هوشمندی ربات سورنا 3 به جز بخش شنوایی توسط متخصصان شرکت دانش بنیان صنعت و فناوری هوشمند خلیج فارس طراحی و برنامه نویسی شده است.

شیخ جعفری، یکی از دلایل موفقیت در بخش هوشمندی ربات انسان نمای سورنا را استفاده از توان متخصصانی که تجربه برنامه نویسی، ساخت ربات و شرکت در چندین مسابقه داخلی و بین المللی رباتیک را داشتند، عنوان کرد.

وی به شاخصه‌های هوشمندی این ربات اشاره کرد و گفت: ربات سورنا 3 دارای توانایی‌های خاصی در بخش هوشمندی است که آن را نسبت به نمونه قبلی متمایز می‌کند که از جمله آن می‌توان به توانایی صحبت کردن بدون محدودیت در تعداد کلمات، توانایی دیدن اشیا و تشخیص آنها اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان صنعت و فناوری هوشمند خلیج فارس در عین حال افزود: سورنا مانند یک کودک است که ابتدا باید اشیا جدید به او آموزش داده شود. از سوی دیگر سرعت یادگیری آن در حد یک پردازشگر هفت هسته‌ای است.

وی تصریح کرد: سورنا همچنین دارای تشخیص انسان از روی اسکلت بدن و صورت است که باعث می‌شود در هنگام نزدیک شدن به آنها حداکثر ایمنی را رعایت کند. او حتی می‌تواند حرکت دست و پای انسان را تشخیص داده و از آنها تقلید کند.

شیخ جعفری در پاسخ به این پرسش که آیا ربات سورنا دارای کاربرد خاصی بوده یا صرفا یک پروژه پژوهشی است، افزود: به نظر من یک پروژه کاملا کاربردی است که از یک طرف تک تک کارهای انجام شده در این طرح به تنهایی می تواند در طرح های دیگر استفاده شود مثلا تشخیص صورت در سیستم‌های حفاظتی یا با استفاده از سیستم تشخیص اسکلت بدن یک ربات امدادگر می‌تواند وضعیت مصدوم یک زلزله را تشخیص دهد.

به گزارش ایسنا ، وی در پایان از آمنه شیخ جعفری و شقایق غرقابی که در بخش بینایی و تکلم و ادوین بابایانس در بخش برنامه نویسی هسته مرکزی و سیستم ارتباط اجزای ربات همکاری داشتند، تقدیر و تشکر کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا