مطالعه الگوی غذائی و حیوانات مصرفی اینکاها

به تازگی دو پژوهشگر با نام های اشلی شارپ Ashley Sharpe  از دانشگاه فلوریدا University of Florida با همکاری کیتی امری Kitty Emery از اعضای موزه تاریخ طبیعی فلوریدا the Florida Museum of Natural History اقدام به بررسی و آزمایش 22 هزار قطعه استخوانی متعلق به حیواناتی کرده اند که در سایت های باستانی مربوط به اقوام مایا گواتمالا کشف شده اند . این سایت ها عبارتند از :

  1. محوطه تاریخی آگواتچا Aguateca
  2. محوطه باستانی پیدراس نگراس Piedras Negras
  3. سایت باستانی یاکسچیلان Yaxchilan

اقوام مایا از ابزارهای استخوانی این حیوانات برای ساخت وسایل مختلفی مانند دسته تازیانه ؛ ابزارهای مختلف ، جواهرآلات و آلات موسیقی استفاده می کردند . البته باید در نظر داشت که این اشیا به عنوان نمادی بارز از وضعیت اجتماعی ، امتیازات اشرافی ، نمادهای مذهبی و مرتبط به خدایان محسوب شده و از سوی اشراف و طبقه ثروتمند جامعه به با هدف رفع چشم زخم نیز مورد توجه قرار داشت

گفتنی است تمامی این استخوان ها در گنجینه موزه فلوریدا نگهداری می شوند . کیتی امری در ارتباط با این استخوان ها اعلام کرد : " اقوام مایا از ابزارهای استخوانی این حیوانات برای ساخت وسایل مختلفی مانند دسته تازیانه ؛ ابزارهای مختلف ، جواهرآلات و آلات موسیقی استفاده می کردند . البته باید در نظر داشت که این اشیا به عنوان نمادی بارز از وضعیت اجتماعی ، امتیازات اشرافی ، نمادهای مذهبی و مرتبط به خدایان محسوب شده و از سوی اشراف و طبقه ثروتمند جامعه به با هدف رفع چشم زخم نیز مورد توجه قرار داشت . "

این پژوهشگران در مطالعات خود دریافتند که افراد ثروتمند جامعه اینکاها از غذاهای ویژه ای مانند حیواناتی که به تعداد کم وجود دارند استفاده کرده و طبقه متوسط نیز از گوشت حیوانات اهلی و پرورشی رایج در آن زمان تغذیه می کردند و الگوی غذائی افراد فقیر نیز عمدتا بر پایه صدف های خوراکی ، ماهی  و محصولات آبزی به دست آمده از رودخانه های محلی تامین می شد .  در این بررسی ها همچنین مشخص شد که برخی از منابع غذائی از بخش های جنگلی و دریا های مجاور به شهر های تمدناها وارد می شد .

اشلی شارپ در رابطه با موضوع فوق الذکر ، اینچنین توضیح داد : " آن ها دارای سیستم پیچیده ای از تجارت و توزیع مواد غذائی بودند و به مواد غذائی متنوعی دسترسی داشته و شبکه تجاری منسجمی به این منظور در بین شهر های مختلف تمدن فوق وجود داشت . سیستمی تقریبا مشابه سیستم مورد استفاده در دنیای امروز . "

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا