نشست بررسی نقش متخصصان جوان علوم زمین، برگزار می شود

به گزارش ایسنا، خانم بیتا میرزاپور دبیر علمی این نشست، شناسایی و پاسخگویی به نیازهای جامعه، تدوین چشم‌اندازهای علوم‌زمین، پذیرش عضویت و راه‌اندازی شبکه ملی، به کارگیری توانمندی و ظرفیت­های موجود جوانان خلاق و علاقمند در راستای ایجاد اشتغالزایی مناسب در این حوزه و حضور بیشتر متخصصان جوان ایرانی در عرصه‌های بین‌المللی را از مهمترین اهداف برگزاری این نشست عنوان کرد.

 

همچنین، نقش شبکه متخصصان جوان علوم‌زمین، چالش‌ها و فرصت‌های متخصصان زمین‌شناس در قرن 21، علوم زمین برای جامعه، اخلاق و فرهنگ در علوم‌زمین، ضرورت آموزش علوم‌ زمین با مشارکت جوانان، ارتباط صنعت و دانشگاه، منابع کره زمین و توسعه کشورها، علوم‌ زمین و چالش‌های زیست‌ محیطی جهانی، پروژه‌های ارتباطی بین متخصصان جوان ایران با دنیا، زمین‌شناسی، علوم بین رشته‌ای و کاربردی و نقش زنان در پیشبرد علوم‌زمین نیز به عنوان سرفصل‌های نشست نقش متخصصان جوان علوم زمین یاد شده است.

 

دعوت شبکه دانشمندان جوان زمین از محققان ایرانی

 

گفتنی‌ است، دکتر منگ وانگ، رییس شبکه متخصصان جوان علوم زمین (YES) سال گذشته ضمن حضور در سی و دومین گردهمایی و نخستین کنگره بین‌المللی علوم‌زمین از عضویت سه هزار و 500 جوان از 144 کشور جهان در شبکه، از جوانان ایرانی برای عضویت در شبکه نیز دعوت کرد.

 

وی درباره برنامه‌های شبکه در خاورمیانه و ایران گفت: با وجود منابع عظیم معدنی، نیروهای جوان و با پتانسیل و وجود دانش فنی در خاورمیانه، علوم زمین در برخی کشورهای فقیر و در حال توسعه منطقه، پیشرفت چندانی نداشته که در تلاشیم زمینه همکاری و فعالیت جوانان در علوم زمین را فراهم کنیم و علاقه‌مند هستیم با دانشمندان جوان ایران در علوم زمین همکاری داشته باشیم.

 

دکتر وانگ اولین برنامه شبکه در خاورمیانه را برنامه 5 تا 10 ساله «زمین‌شناسی در جاده ابریشم» عنوان کرد که کشورهای مختلف از مصر تا چین را شامل می‌شود که در این برنامه به منابع معدنی، تحقیقات میراث زمین و آموزش زمین‌شناسی توجه ویژه می‌شود.

 

امضای تفاهم‌نامه شبکه متخصصان جوان علوم‌زمین و سازمان زمین‌شناسی کشور

 

همچنین در حاشیه برگزاری سی و دومین گردهمایی و نخستین کنگره بین‌المللی علوم‌زمین در سال گذشته تفاهم‌نامه­ ای میان روسای سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات ‌معدنی کشور و رئیس شبکه متخصصان جوان علوم زمین زیر 35 سال به امضا رسید و دو طرف به تعمیق و توسعه مناسبات یکدیگر در بخش‌های ارتقای مشاغل‌ مرتبط با علوم زمین و افزایش سطح علمی زمین‌شناسان جوان تاکید کردند.

 

بر اساس این گزارش، همکاری‌ها به صورت ایجاد کمیته ملی توسط انجمن زمین‌شناسان جوان در ایران به میزبانی سازمان زمین شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور خواهد بود و دو طرف در راستای ارتقا و پیشرفت زمین‌شناسان جوان ایرانی از لحاظ شغلی و علمی در زمینه معدنکاری و زمین‌شناسی و همچنین توسعه سطح دانش زمین‌شناسان جوان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و سایر علاقمندان، نخبگان و فعالان این حوزه با برگزاری دوره‌های آموزشی، کنفرانس‌ها و نشست‌های مشترک خواهند کوشید.

 

یادآور می‌شود، این شبکه‌ سال 2008 در پایان دوره سه ساله سال سیاره زمین، برای ترویج علوم زمین بین جوانان تشکیل شده و تا سال 2014 بالغ بر 49 کمیته ملی در کشورهای مختلف راه‌اندازی کرده است.

 

از جمله اقدامات YES در سطح بین‌المللی، می­توان به پروژه جوانان IGCP)برنامه بین‌المللی علوم زمین)، چاپ بولتن، ایجاد پایگاه داده باز و رایگان فسیل‌ها و برگزاری کنگره دانشمندان جوان است و در سطح منطقه‌ا‌ی نیز برنامه آموزش زمین‌شناسی در آفریقا، گفتمان علوم‌زمین در اتحادیه اروپا، پروژه‌های مشترک در زمینه ژئوپارک‌ و… در آسیا و گفتمان بین چین و ایتالیا در زمینه علوم زمین اشاره نمود.

 

برگزارکنندگان این نشست آدرس اینترنتی http://33ngs.conference.gsi.ir و آدرس ایمیل YES.Iran2015@gmail.com را برای دریافت اطلاعات به مخاطبان خود معرفی کرده‌اند و علاقه‌مندان می‌توانند با شماره‌های 02164592210 و 02164592401 و تلفکس 02166070516 تماس حاصل نمایند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا