نیاز به 10000 میلیارد تومان برای تکمیل فاضلاب تهران

مهندس علیرضا نوذری پور در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به مراحل تکمیل پروژه فاضلاب تهران، گفت: از سال 74 پروژه فاضلاب تهران آغاز به کار کرد. با توجه به اینکه در حال حاضر شبکه توزیع آب ما در سطح شهر حدود 9000 کیلومتر است، می بایست در همین حدود شبکه فاضلاب داشته باشیم. هم اکنون حدود یک میلیارد مترمکعب آب تولید می کنیم که حدود 80 درصد آن قابل بازچرخانی و بازگشت به پروسه است.

قائم مقام شرکت آب و فاضلاب تهران افزود: در چند سال اخیر اجرای پروژه فاضلاب تهران با شدت بیشتری در حال تکمیل است. الان پیشرفت فیزیکی این طرح به 57 درصد رسیده است. برآوردها نشان می دهد که برای تکمیل نهایی آن به 10000 میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز است. البته اخیرا شورای اسلامی شهر تهران مساعدتی انجام داد و مصوبه ای در جهت تامین منابع مالی به تصویب رساند.  

وی با تاکید بر منافع حاصل از جمع آوری و تصفیه فاضلاب شهری، خاطرنشان کرد: بازچرخانی آب به ایجاد اشتغال و توسعه کشاورزی و در نهایت رشد اقتصادی و افزایش تولید منتهی خواهد شد. علاوه بر این با احداث شبکه فاضلاب از ورود آب های آلوده به سفره های آب زیرزمینی جلوگیری می شود. آنچه اهمیت دارد این است که ما بتوانیم از پساب حاصله برای آبیاری فضای سبز تهران و تغذیه سفره های زیرزمینی استفاده کنیم. در این صورت برداشت از سفره های آب زیرزمینی تهران هم کاهش می یابد.

نوذری پور تصریح کرد: پروژه فاضلاب یک پروژه ملی است که باعث ارتقای بهداشت عمومی و حفظ محیط زیست می شود. اگر مردم در بحث خرید انشعاب با تسهیلات بلندمدت و بدون اخذ کارمزدی که ما در نظر گرفتیم، مشارکت کنند قطعا این پروژه سرعت بیشتری خواهد گرفت. اگر 10000 میلیارد تومان مورد نیاز برای تکمیل پروژه تامین شود، پیش بینی من این است که تا 5 سال آینده شاهد اتمام آن خواهیم بود. اما اگر تامین اعتبار طولانی شود، به اندازه زمانی که طول می کشد تا اعتبار تامین شود و در آن صورت نرخ تورم را هم باید در نظر گرفت، پایان پروژه به تاخیر می افتد.

قائم مقام شرکت آب و فاضلاب تهران در ادامه اظهار کرد: ما تمام نقاط شهر تهران را به صورت یک پازل برای شبکه فاضلاب تعریف کردیم و برای همه نقاط، طرح ها آماده و مناقصات تهیه شده است. امیدواریم با سرمایه گذاری بخش خصوصی و نیز درآمد حاصل از فروش انشعابات، ظرف 5 سال آینده این طرح را جمع کنیم.

وی افزود: در سال گذشته 2 مدول 5 و 6 تصفیه خانه تهران با حضور ریاست محترم جمهوری به بهره برداری رسید و ما حدود 8 مترمکعب تنها از تصفیه خانه جنوب تهران، پساب برای کشاورزی دشت ری و ورامین تولید می کنیم. این موضوع برداشت آب از چاه ها را به شدت کاهش داده و در مصرف انرژی هم صرفه جویی شده است. ضمن اینکه آب باکیفیت تری هم در اختیار کشاورزان قرار گرفته است. علاوه بر این، ما چیزی در حدود 5 مگاوات برق هم در آنجا تولید می کنیم.

نوذری پور در پایان گفت: در حال حاضر شاخص شهرهای بزرگ دنیا داشتن مجموعه ای از تاسیسات فاضلاب است و انشاالله اگر تهران هم به این تاسیسات مجهز شود، حتما در رده بندی کلانشهرهای دنیا جایگاه بهتری خواهد یافت.   

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا