میان وعده مناسب برای دانش آموزان انتخاب کنید

آرزو کاوه ای در گفتگو با خبرگزاری سیناپرس، اظهار کرد:  پنج وعده غذایی که باید مصرف شود سه وعده اصلی شامل صبحانه، ناهار و شام است که در بین فاصله صبحانه تا ناهار یک میان وعده و فاصله ناهار تا شام نیز یک میان وعده دیگر باید مصرف شود.

وی افزود: کودکان در دوران مدرسه باید پنج وعده غذایی مصرف کنند تا انرژی لازم برای یادگیری را داشته باشند چرا که دانش آموزان در دوران مدرسه در سن رشد قرار دارند و در روند یکنواختی قرار دارند بنابراین برای تامین انرژی نیازمند مصرف مواد غذایی هستند.

کاوه ای با بیان اینکه هر کودک بسته به میزان تحرک و سرعت رشدش با دیگری متفاوت است، تصریح کرد: والدین باید برای فرزندانشان در مدرسه میان وعده در نظر داشته باشند.

وی ادامه داد: ممکن است یک دانش آموزان تحرک بیشتری داشته باشد، بنابراین این دانش آموز به تامین انرژی، نیاز بیشتری برای صرف میان وعده دارد.

کاوه ای ادامه داد: میان وعده باید بین 300 تا 500 کالری داشته باشد و ارزش غذایی لازم را دارا باشد، بنابراین مصرف چیبس، پفک، شکلات و سایر مصادیق به عنوان میان وعده ارزش غذایی نداشته و والدین نباید چنین مواد غذایی را در میان وعده کودکان بگنجانند.

وی به اهمیت مصرف صبحانه اشاره کرد و گفت: صرف وعده صبحانه در یادگیری کودکان بسیار موثر است و نخوردن وعده صبحانه تاثیر منفی بر قدرت یادگیری کودکان دارد.

رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان بر مصرف شیر در وعده صبحانه توصیه کرد و گفت: بهتر است وعده صبحانه به صورت شیربرنج، فرنی و عدسی باشد که مواد مغذی داشته و در فرنی و شیر برنج نیز لبنیات و غلات وجود دارد که این نوع صبحانه بسیار مناسب و مفید است.

کاوه ای یادآور شد: والدین باید وعده شام را در ساعات ابتدایی شب مصرف کنند همچنین در ایام پاییز و زمستان زودتر بخوابند چرا که در غیر این صورت  دانش آموزان هنگام ممکن است به سختی از خواب بیدار شوند و یا میل به صرف وعده صبحانه نداشته باشند که این امر تاثیر منفی در یادگیری دانش آموزان خواهد داشت.

وی گفت: در روزهای پاییز و زمستان که هوا سرد می شود بهتر است وعده های صبحانه گرم استفاده شود و صبحانه هایی از قبیل نان و پنیر و گردو، فرنی، شیر برنج و عدسی، نان و کره و خرما و تخم مرغ بسیار مناسب است.

این مقام مسئول تصریح کرد: والدین میان وعده هایی را که در کیف کودکان قرار می دهند باید از مواد غذایی مناسب انتخاب کنند چرا که میان وعده از افت قندخون جلوگیری می کند و اگر میان وعده مناسب نباشد و ارزش غذایی نداشته باشد  و از انواع تنقلات انتخاب شود کار درستی نیست و انرژی لازم برای دانش آموز تامین نمی شود.

وی گفت: والدین بهتر است از دادن پول به فرزندانشان برای خرید میان وعده از بوفه مدرسه خودداری کنند و از ساندویچ های خانگی که تشکیل شده از نان و پنیرو گردو، نان و کره و پنیر، نان و ارده است، استفاده کنند.

گزارش: زهرا فرامرزدوست

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا