یخچال های سوئیس به طور خطرناکی ذوب می شوند

به گزارش سیناپرس، نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که طی سال جاری بیش از یک کیلومتر مکعب از یخ های موجود در یخچال های طبیعی سوئیس در کوه های آلپ ذوب شده است که بیش از ۶ درصد از حجم کلی این یخچال ها را تشکیل می دهد. قبل از این رکورد بسیار خطرناک، درصد از دست دادن یخ به میزان ۲ درصد، به عنوان ذوب خطرناک در نظر گرفته می شد.

به گفته مرکز مطالعاتی GLAMOS، سازمانی که توسط کمیسیون کرایوسفر آکادمی علوم سوئیس راه اندازی شده است، عوامل متعددی از جمله امواج گرما در اروپا و بارش برف بسیار اندک زمستانی در سال های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ در ذوب شدن یخچال های طبیعی این منطقه نقش داشته اند.

باید در نظر داشت که یخچال های طبیعی معمولاً در بخشی از سال توسط لایه ای از برف محافظت می شوند. اما گرد و غباری که از صحرای آفریقا وارد منطقه شده و در کوه های آلپ می ‌وزد، می‌ تواند باعث شود که برف گرمای بیشتری را از خورشید جذب کرده و در نتیجه امسال با سرعت بیشتری شاهد ذوب شدن یخچال های سوئیس بودیم.

به گزارش سیناپرس،ذوب سریع پوشش برف به این معنی بود که تا تابستان، یخچال های طبیعی سوئیس در معرض شرایط آب و هوایی غیرمعمول گرم و خشک قرار گرفتند.

در این میان ایستگاه‌ های نظارتی که برای اندازه‌ گیری بارش برف در سراسر سوئیس راه‌ اندازی شده ‌اند، امسال بارش برف بسیار کمتری را گزارش کرده‌  و در برخی موارد به طور بی سابقه ای هیچ نوع بارش برفی نداشته ‌اند.  کاهش عمق یخ به طور متوسط در سراسر کشور به حدود ۳ متر رسید و در این شرایط گزارش شده است که بسیاری از یخچال های کوچکتر در سوئیس ناپدید شده اند.

به گزارش سیناپرس، در خاتمه گفتنی است که رکورد قبلی ذوب یخچال های طبیعی در سوئیس در جریان موج گرما در سال ۲۰۰۳ بود. از بین رفتن این یخچال ها می تواند تاثیراتی مخرب بر آب و هوای اروپا و سایر مناطق جهان داشته باشد.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: upi
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا