‌کشف ماده معدنی ناشناخته در ماه

به گزارش سیناپرس، اولین ماده معدنی جدید کشف شده در ماه توسط چین و ششمین ماده معدنی شناسایی شده توسط بشر در ماه است.

دونگ بائوتونگ، معاون مدیر سازمان فضایی ملی چین در این رابطه گفت: این یافته جدید چین را به سومین کشور در جهان تبدیل می کند که یک ماده معدنی جدید در ماه کشف کرده است.

کانی جدید که Changesite-(Y) نامیده شده است نوعی کریستال ستونی شفاف بی رنگ است. این ماده از تجزیه و تحلیل ذرات بازالت ماه توسط یک تیم تحقیقاتی از موسسه تحقیقات زمین شناسی اورانیوم پکن (BRIUG)، یکی از شرکت های تابعه شرکت ملی هسته ای چین، کشف شد.

گفتنی است Changesite-(Y) به طور رسمی به عنوان یک ماده معدنی جدید توسط کمیسیون مواد معدنی جدید، نامگذاری و طبقه بندی انجمن بین المللی کانی شناسی تایید شده است.

لی زیینگ، رهبر تیم تحقیقاتی فوق در این رابطه گفت: این کشف برای مطالعه مواد معدنی ماه، تکامل ماه و اکتشافات اعماق فضا از اهمیت علمی بالایی برخوردار است. در سال ۲۰۲۰، ماموریت Chang'e-5 چین نمونه‌ هایی را از ماه با وزن حدود ۱۷۳۱ گرم بازیابی کرد که اولین نمونه‌های ماه پس از ۴۰ سال بود.

به گزارش سیناپرس، لی در این رابطه گفت که دانشمندان چینی می توانند به دلیل پیشرفت تکنولوژی و همچنین محیط منحصر به فرد محل نمونه برداری کاوشگر Chang'e-5 در شمال غربی منطقه Oceanus Procellarum که به عنوان اقیانوس طوفان های ماه نیز شناخته می شود، به کشف جدید دست یابند.

این منطقه ماه به این دلیل انتخاب شد که دارای سن زمین شناسی نسبتاً جوانی در مقایسه با مناطق نمونه برداری ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی است.

گفتنی است هنگامی که تیم تحقیقاتی اولین ۵۰ میلی گرم از نمونه های ماه را در ژوئیه ۲۰۲۱ برای انجام تحقیقات کانی شناسی به دست آوردند، ردپایی از یک ماده معدنی جدید پیدا کردند. در آن زمان اما آنها نتوانستند داده های ایده آل را برای تعیین کانی بدست آورند، زیرا ذرات خاک ماه بسیار ریز بودند.

به گزارش سیناپرس، این تیم سپس برای دومین دسته از نمونه های قمری با وزن حدود ۱۵ میلی گرم درخواست داد. از میان بیش از ۱۴۰ هزار ذره ریز، محققان در نهایت یک ذره تک کریستالی خالص را انتخاب کردند که اندازه آن ۱۰ در ۷ در ۴ میکرون است که کمتر از یک دهم قطر متوسط موی انسان است. این تیم ساختار کریستالی ماده فوق را رمزگشایی و تأیید کردند که یک ماده معدنی جدید است.

محققان همچنین ویژگی‌ های مورفولوژیکی ذرات خاک ماه را شناسایی کردند که پایه ‌ای علمی برای مطالعه شکل ‌گیری و تکامل ماه فراهم کرد.

مترجم: ناصر پورقدیمی