مراسم تکریم و معارفه روسای جهاد دانشگاهی برگزار شد

این مراسم با حضور دکتر سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر محمدمهدی طهرانچی، رییس دانشگاه آزاد اسلامی، حجت الاسلام مصطفی رستمی، رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، دکتر سید محمد حسینی، معاون پارلمانی رییس جمهور، جمعی از رؤسا و سرپرستان سازمان‌ها، واحدها، پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده ها، مراکز، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی جهاد دانشگاهی، در محل دانشگاه علم و فرهنگ (وابسته به جهاد دانشگاهی) برگزار شد.

ستون اصلی جهاد دانشگاهی، پیشکسوتان آن هستند

دکتر سید سعید هاشمی، رییس دانشگاه علم و فرهنگ در ابتدای این مراسم تاکید کرد: به طور ویژه به پیشکسوتان جهاد دانشگاهی که امروز در این مراسم حضور دارند، خیر مقدم می‌گویم. بدون شک ستون اصلی جهاد دانشگاهی، پیشکسوتان این نهاد هستند که از آنها آموخته‌ایم و جهاد دانشگاهی هرچه دارد، از تلاش (جهادی) این افراد است. اگر امروز اینجا کنار هم جمع شده‌ایم، به واسطه ۴ دهه فعالیت جهادی جهادگران و امیدواریم جوانان این مسیر را ادامه دهند.

دکتر هاشمی در خصوص ویژگی اخلاقی دکتر دهقانی فیروزآبادی رئیس جدید جهاد دانشگاهی گفت: یکی از ویژگی‌های خوبی که در این مدت در دکتر دهقانی فیروزآبادی دیده‌ایم، اخلاق مداری ایشان است.

رییس دانشگاه علم و فرهنگ با اشاره به تلاش‌های دکتر طیبی در زمان ریاست جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم دکتر طیبی را در یک کلام توصیف کنم، باید بگویم ایشان به تمام معنا جهادی هستند. واقعا بالاترین افتخار هرکدام از ما این است که عضو جهاد دانشگاهی هستیم. قدردان تمام زحمات و تلاش های دکتر طیبی هستیم و از صمیم قلب برای ایشان توفیقات روزافزون آرزو میکنیم.

جهاددانشگاهی مولود انقلاب اسلامی است

دکتر محمد مهدی تهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این مراسم گفت: جهاددانشگاهی مولود انقلاب اسلامی است که برای یک نیاز جامعه( باز شدن درهای دانشگاه به جامعه )تاسیس شد. جهاددانشگاهی بیش از 40سال است که تلاش می کند بتواند بین دانشگاه و هسته فرهنگ، علم و جامعه به صورت مستمر ارتباط برقرار کند.

وی افزود: اگر هسته علم و فرهنگ در دانشگاه ها را هسته علمی کشور بدانیم، اثرات فناوری، اقتصادی و اجتماعی، درهایی است که دانشگاه باید به روی جامعه باز کند. اکنون در گام دوم انقلاب قرار گرفته ایم و نهادهای برآمده از انقلاب اسلامی نیز باید خصلت گام دومی داشته باشد.

وی اظهارداشت: گام دوم از هفت مقوله تشکیل شده است که مقوله علم و پژوهش، پایه اول و اصلی آن است. در گام دوم باید با نگاهی جوانگرایی برای 40 سال دوم حرکت را آغاز کنیم. در این گام دیگر دوران تفاخر بر گذشته نیست، دوران خلق جدید است. اگر مرحوم کاظم آشتیانی را نماد دوران اول ببینیم که حضرت آقا فرمودند که باید بچه های ما با ایشان آشنا شوند، در گام دوم نیز جهاد دانشگاهی باید با روحیه جوانی پیش برود.

وی ادامه داد: با شناختی که بنده از برادر عزیزم جناب دکتر دهقانی دارم.  او جوانی با استعداد و شایسته است که توانسته مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و مقطع دکترای خود را در بهترین دانشگاه ها بگذراند و در خدمت کشور باشد. او نماد جوان با استعداد ایرانی است که خود را وقف سرزمینش کرده و در صحنه فناوری، اقتصادی و مسائل اجتماعی به خوبی درخشیده است. دکتر دهقانی در دوره ای معاونت فرهنگی دانشگاه صنعتی شریف را برعهده داشته و در دوره ای دیگر اقتصاد دانش بنیان و فناوری را تجربه کرده است.

وی تاکید کرد: انشاالله گام دوم، گام در هم تنیدگی برون دادهای اقتصادی ، اجتماعی و فناورانه جهاددانشگاهی با اتکا به نیروهای ارزشمند آن باشد. سرمایه جهاد دانشگاهی نیروی انسانی اش است که امیدواریم این نگاه گام دومی، نگاه به جلو رفتن باشد.

جهاددانشگاهی باید در عرصه های فرهنگی نقش آفرینی کند

به گزارش سیناپرس، دکتر سعید رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این مراسم گفت: جهاد دانشگاهی اکنون محور کاربردی در حوزه علم و فناوری دارد. خوشبختانه جهاد دانشگاهی طی سال های گذشته نقش اثرگذاری ایفا کرده و ظرفیت های نهادینه شده علوم را در سطح ملی دارد. این نهاد سیستم بزرگی را ایجاد کرده و سرمایه انسانی قابل اعتنا و اجتماعی مهمی شکل داده است. اعتماد و تدبیر رهبر حکیم انقلاب، سرمایه بزرگی برای جهاد دانشگاهی است که باید به خوبی ادامه پیدا کند.

وی افزود: دکتر طیبی همیشه دغدغه پیشرفت کشور را داشتند. پیشرفت ایران همواره سیره و سنت او بود. همچنین حضور او در شورای عالی انقلاب فرهنگی، ستاد نقشه جامع کشور و  شورای اسلامی شدن دانشگاه بسیار اثرگذار بوده است.

وی اظهارداشت: هرچند اکنون جهاددانشگاهی در حوزه فرهنگ خبرگزاری هایی را ایجاد کرده است اما هنوز کار نشده زیادی داریم زیرا فرهنگ پیچیدگی هایی دارد و صنعت نیست. فرهنگ با انسان سر و کار دارد و مساله پیچیده ای است زیرا انسان را می توان توانمند کرد اما نمی توان به او مساله ای را تحمیل کرد. انسان باید ظرفیت های برجسته را در انتخاب های خودش مشاهده کند. در جهانی که توسعه انتخاب ها به وجود آمده است، انتخاب مطلوب باید در معرض چشم، دل و انگیزه ها باشد.

وی خاطرنشان کرد: ما نیازمند انتخابی از جنس الگوی های مطلوب در حوزه فرهنگ اسلامی در جامعه مان هستیم تا بتوانیم در این حوزه قدم هایی برداریم و این کار از جهاددانشگاهی بر می آید. جهاد دانشگاهی باید در عرصه فرهنگ نقش آفرینی محوری داشته باشد زیرا با فلسفه کار فرهنگی، فعالیت خود را آغاز شده است.

عاملی ادامه داد: تمامی ظرفیت های دانشی و اندیشه ای متعلق به کشور است. ما باید از این ظرفیت استفاده کنیم. دکتر فیروزآبادی ظرفیت خیلی خوب و تجربه صنعتی زیادی دارد. او شرکت های بزرگی را تاسیس کرده و در اقتصاد دانش بنیان فعالیت های بسیار ارزشمند داشته است.

وی در پایان گفت: ما نیاز به دانش یکپارچه داریم. دانش یکپارچه تمامی اجزای مختلف را در درون خودش جمع کند. یکپارچگی در تولید مربوط به پیوند زدن دانش، اقتصاد بازار، توجه به حوزه رقابت و تعیین ضمانت های لازم برای تولیدات صورت گرفته است. در حوزه اجرایی کشور ما امروز بیش از گذشته نیاز به یکپارچگی داریم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا